”Låt kunderna bestämma!”
[Ur nummer: 04/2006] * Från Svenskt Näringsliv och partier på högerkanten påstås ofta att fackföreningsrörelsen och den i Sverige förda socialdemokratiska politiken är ett hinder för såväl små som medelstora företags utveckling. Detta är helt fel. Både fack och politiker inser att utan såväl stora som små företag blir det inga arbetstillfällen.
Vad är det då som gör att de mindre företagarna inte vågar investera i nya produkter och maskiner, inte vågar anställa personal?
Inom livsmedelsbranschen kan vi konstatera att ett stort hinder i utveckling av gamla företag och skapandet av nya är handelns egna märkesvaror, EMV. Ica säger att man för egna märkesvaror för att de som stora inköpare och leverantörer kan sänka sina kostnader för marknadsföringen och på det sättet få ett lägre pris till konsumenten.
Vi hävdar att detta bara är en liten del av sanningen. Den stora prispressen är inte frånvaron av marknadsföring utan en form av utpressning av leverantörer som tillverkar just Icas egna märkesvaror. Små företag har ofta att välja mellan att producera EMV eller att lägga ner verksamheten. Eftersom leverantören inte äger varumärket kan produktionen flyttas när som helst genom att avtalet sägs upp med mycket kort varsel.
I en bransch där vinstnivån redan är mycket låg och där det nästan inte finns något utrymme för forskning och utveckling är detta pressande av leverantörspriserna inte mindre än ett dråpslag mot småföretagarna.
Ica är den klart dominerande grossisten inom dagligvaruhandeln och borde kunna vara ett föredöme för övriga grossister.
Vi kräver därför att Ica öppnar upp sina butiker för småskaligt lokalproducerade varor. Genom att öppna upp butikerna för dessa produkter skulle små producenter få tillgång till en större kundkrets. Därmed ges möjlighet till en ökad produktion och sysselsättning lokalt, till skillnad från idag när små lokalproducenter är nästan helt hänvisade till försäljning via gårdsbutiker.
Vi kräver även att Ica frivilligt ursprungsmärker alla varor i sitt EMV-sortiment. Detta innebär att konsumenten lätt kan utläsa både var varan är tillverkad och var råvaran kommer ifrån. På så sätt skulle EMV innebära ett mindre hot mot verksamheten i små företag.
Uppfylls dessa två krav skulle vi skapa en valfrihet värd namnet. Den enskilde konsumenten får då inte bara möjlighet att välja den billigaste varan utan kan även välja att till exempel bidra till ett levande landskap och säkrade arbetstillfällen lokalt.
Låt kunderna bestämma vad de vill ha. Visa att ni menar allvar.