Alla utkörare berörs av Icas planer på egen distribution

För Icas del handlar det om makt. Kedjan vill öka andelen egna märkesvaror, EMV, och fortsätta pressa priserna. Nästa steg blir att under 2007 ta över distributionen av drycker från bryggerierna.

[Ur nummer: 10/2006] Dörren slår igen med en smäll och Stefan Johansson, utkörare på Carlsberg i Bromma, svänger vänster mot huvudkontoret. Det är trångt i förarhytten på Volvo-lastbilen som är målad med reklam för Pripps blå och bär en sliten slogan på sidan – ”Lite frihet har väl aldrig skadat”.
Det är en klassisk bryggarbil. Den är väl ingen symbol för frihet, men kanske för producenternas oberoende. Den kan ses som en rörlig reklampelare för bryggeriet och dess varumärke. Det är om dessa bilar och deras chaufförer, lagerarbetare och butiksplockare som en snabbt uppkommen maktkamp mellan Ica och leverantörerna handlar.
Vem ska köra ut varorna till butikerna? Vem ska plocka upp dem i butiken? Ska det vara leverantören eller återförsäljaren/grossisten?
Den senare har makten. Det är grossisten Ica med en 43 procentig marknadsandel som bestämmer. Det är grossisten som styr över butikerna.

Uppsägningar berör alla
Om Ica genomdriver sin plan blir det uppsägningar enligt Las på alla dryckesföretagen, det berör alla anställda, även de som kör ut till restauranger och pubar.
– Jag vill visa den utmärkelse vi fick 2003, säger Stefan Johansson och stannar utanför huvudkontoret.
På väggen hänger Vägverkets pris 2003 för den mest miljövänliga och säkra distributionen och det är något som man är stolt över, även om nedläggningen av bryggeriet i Bromma innebar fler transporter – men huvuddelen går på järnväg och det räknas som ”gröna” mil.
På vägen ut beklagar sig Stefan över att handeln tar över allt.
Produktionen är på väg ut. Det blir bara mer och mer butiksyta i Sverige och allt mindre produktion. Mälteriet ska rivas. I gamla tapphallen kommer City Gross att flytta in, det ska bli en stormarknad med 80 000 artiklar. Och så ska det bli gallerior.
När Ica säger att man tar över distributionen innebär inte det att företaget kör ut varorna. Ica har nämligen inga egna chaufförer. Kedjan kommer att lägga ut transporterna på underleverantörer enligt den klassiska metoden för högre effektivitet – piska fram den av andra.

Affärer, pubar och restauranger
Stefan levererar både till affärer på Kungsholmen och till pubar och restauranger.
– I städerna är det inget att snacka om, säger han. Det här är det mest effektiva sättet att distribuera dricka.
En fråga som borde ställas är: Vad händer när Ica tar bort sitt dricka från Stefans bil, när han inte längre ska leverera till Ica på Kungsholmstorg och Daglivs vid Fridhemsplan? Pubarna och restaurangerna på Kungsholmen måste ändå få dricka från Carlsberg. Det innebär separata leveranser till dessa. Det blir fler mil som måste köras, mer väntan i köer, mer diesel, mer avgaser.
Mot det invänder Ica att det går halvtomma dricka-bilar på den svenska landsbygden.
– Okej, säger Stefan, det har de rätt i, men sättet att lösa det vore ett samarbete mellan dryckesföretagen. Det görs redan idag mellan Spendrups och CocaCola i Stockholm, på Gotland och i Norrland.

20 år i företaget
Stefan har jobbat som dryckesutkörare på Carlsberg i 19 år, när han började hette det Pripps och var ett helt annat företag. Utkörarna har i genomsnitt arbetat strax över 20 arbetade år på företaget.
– Att man jobbat länge ska man inte behöva skämmas över, säger han. Att vara utkörare blir en del av ens identitet. Vi har vår sammanhållning, vi ställer upp på varandra, hjälper varandra och umgås på fritiden. Mina arbetskompisar är utkörarna från de andra dryckesföretagen.
Han tycker att villkoren för distributionen allt mer liknar 1930-talets. Distributionsjobb läggs ut på en auktionsplats och så bjuder åkarna, egenföretagarna och de utländska firmorna under varandra för att få dem. Det är en enorm press.
Dryckesföretagen gör inte allt i egen regi. De lejer också ut för att öka sin lönsamhet. De har killar som ägnar sig åt att lägga ut uppdrag och ta in anbud på nätet. Förmodligen blir det till slut en stor bilspedition som tar uppdraget att köra för Ica. Bilspeditionen kommer i sin tur att lägga ut på underleverantörer.

Mindre diesel och alkolås
– Det kommer att bli sämre kvalitet, säger Stefan. Vi gör ett helt annat jobb än åkarna. Det är inte för att vi är moraliskt bättre eller något sånt, utan helt enkelt för att vi har en annan organisation. Det handlar om service. Vi har möjlighet att investera i utbildning, bättre bilar. Vi kan driva arbetsmiljökrav som ”max fem trappsteg”och fler el-truckar. Vi kan ha ”ecodriving”, för att minska diesel. Nu ska vi införa alkolås.
Vi är framme vid det stora Daglivs vid Flemminggatan. Där står redan fyra bilar, Stefan bestämmer sig för att först åka ner till Ica Kungsholmstorg och ta Daglivs på vägen tillbaka.
På Ica Kungsholmstorg har de en stor omsättning och mycket litet varumottag. Butikens idé bygger på snabba leveranser som direkt tas in i butiken. Det skapar lönsamhet.
Hur ser en Ica-handlare på det som håller på att hända?
Rickard Lindholm som äger Ica Supermarket på Kungsholmstorg säger att han inte tar ställning till hur drickat levereras. Det viktiga för honom är att det fungerar.
Han tycker att det fungerat bra som det är idag och kan känna lite oro för hur tomgodset ska tas om hand, ifall Ica tar över.
Att ta med sopsäckar med pet-flaskor får man inte göra i bilar som kör livsmedel, och en måndagsmorgon kan det vara 20 säckar som måste fraktas bort. Det är bara en av alla frågor som återstår att lösa.