Mängder med bröd slängs varje dag för att hyllorna aldrig ska tömmas

Att slå på helljuset hjälper inte. Dimman blir bara tjockare. Bosse Harling som är van hittar ändå fram till första stoppet, Lidl i Staffanstorp. Han ställer fyra lådor på kajen. Säljande chaufförer släpps inte in i den tyska lågpriskedjans butiker.

[Ur nummer: 05/2008] Klockan är lite över fem på morgonen. Det ljusnar. Nästa anhalt är Coop Konsum i Högalid, tre lådor. Han kör längs väg 108 mot Trelleborg. Där väntar en ny Lidl-butik, fyra lådor. Därefter kommer Willys som är det första stora stoppet.
Två städare väntar utanför. Klockan är några minuter före 6 och Bosse tar ett par klunkar medhavt kaffe i termos. Han väntar på att tjejen som har tillstånd att öppna ska dyka upp. Hon kommer cyklande.
– Är jag sen, frågar hon och tittar på klockan.

Billiga limpor går åt
På Willys ska det vara kampanj på Willys-limpan. Det är Lantmännen som bakar den. Det är skivat formbröd på 900 gram. Allt är bestämt sedan flera veckor tillbaka. Willy-limpan ska få gavelplats.
Bosse tittar på datummärkningen på varje bröd. Med Willys har Lantmännen ett avtal som säger att bageriet ska ta tillbaka bröd äldre än 2 dagar efter bakdag. Det blir returer. Det kan bli många returer. Men inte på Willy-limpan. Den är så billig.
– Två bröd på 900 gram säljs till priset av ett, 25 kronor. Det är klart att de kommer att gå åt, säger Bosse som efter att ha fyllt hyllorna fulla med bröd tar fram den kombinerade fickdatorn och mobilen för att knappa nya beställningar.
Det här är det svåra i jobbet. Att beställa rätt mängd bröd, så att det finns hela dagen och kvällen i hyllan. Butikerna vill att det ska finnas rikligt med bröd, 100 procents täckningsgrad. Å andra sidan får det inte vara äldre än två dagar efter bakdag.
Så det gäller att beställa rätt mängd, en riklig mängd, och sedan ta tillbaka det som blivit gammalt.
Det finns en miljöaspekt på denna hantering. Returer är svinn. Att ta returer är dålig hushållning med en resurs. Det är slöseri med råvaror, energi och mänskligt arbete. Det sänker också företagets lönsamhet och ger avdrag på de säljande chaufförernas provision. Ingen vill ha returer.
Efter en stund kommer nästa säljande chaufför. Lars Gunnarsson från Lockarps ställer sig vid en annan hylla och kollar datum, plockar bort returer och fyller på. Han beklagar sig över att Pågens, marknadsledaren, har stängt bageriet i Lockarps.
– Det är fina, moderna lokaler som nu står tomma. Det är en skandal, säger han.
Bosse är klar.
– Vi syns på Maxi.
– Håll en plats åt mig, ropar Lasse tillbaka.
Nästa anhalt är stora Ica Maxi. Dit kommer alla säljande chaufförer, helst ska de vara där före klockan 8 då stormarknaden öppnar. Bosse är först. Därefter kommer de andra, en efter en. Det är chauffören från det lokala bageriet i Trelleborg, Franckes. Det är stora Pågens. Det är Polfärskt som kör ut Polarbröd.
Det är en chaufför med bröd som inte ligger i plastpåse från Södervidinge, och det är Bake off, som Pia, den brödansvarige på Ica, gräddar i en ugn ute på lagret. Hon säger att bake off-brödet också kommer från Lantmännen, som äger bageri i Danmark.

Långa transporter genom landet
Det finns en annan miljöaspekt på det här jobbet – transporterna.
Lantmännen har fem bagerier spridda över landet och produktionen är uppdelad mellan dem. Pågen som är marknadsledande har endast två bagerier, ett i Malmö och ett i Göteborg. Polarbröd har alla sina bagerier i norr.
– Det är klart att det blir mycket körande, säger Bosse. Jag tror inte att det är hållbart i längden. Det här körandet med lastbil upp och ner genom Sverige kan vi inte fortsätta med. Vi måste få ett annat miljötänk.
Transporter och returer är två logistiska problem som behöver lösas på ett bättre sätt. Returerna varierar från butik till butik. Ibland kan så mycket som var fjärde bröd gå i retur och slängas. För vissa brödsorter kan det vara så mycket som 90 procent. Det är ett stort slöseri.
Men det är inte så lätt att lösa. Ta korvbrödet som exempel. Det är svårt att veta hur mycket som går åt. Det beror ju på vädret. Om det blir sol i helgen går det åt mycket.

Färre artiklar i sortimentet
– Vi måste minska sortimentet, säger Bosse. Företaget vill ha färre artiklar. Jag tror att det är rätt väg. Pågen och Polarbröd jobbar på det sättet. De har allt bröd på bilen och så går de in i butiken och tar reda på vad som fattas och så fyller de på. Det är en mycket ”tightare” organisation. Vi är tvungna att beställa nytt bröd som vi ska leverera nästa dag, innan vi vet hur mycket som gått åt.
Efter Maxi fortsätter turen ner på guldkusten, Falsterbo och Skanör. Det är vackert när solen tränger bort dimman. Bosse är tillbaka på Lantmännens bageri i Lund vid ett-tiden. Han slänger returbröden i en container och tar en fika med de andra chaufförerna innan arbetsdagen är slut. Det är tidiga mornar. I morse gick han upp klockan halv fyra. Men å andra sidan är det också tidiga eftermiddagar. Det är en av fördelarna med jobbet.