Malmö: Charkarbetare uthängda i Aftonbladet för företagets bristande hygien

Personalen på Elisedals chark i Malmö visste att det inte stod rätt till med städningen i fabriken. Men vilka konsekvenser det skulle få förstod de först när de kunde läsa om sin arbetsplats i tidningen och se sig själva uthängda som några som ”verkar ha ätit lunch mitt i snusket”.

[Ur nummer: 11/2008] Det har gått en dryg månad sedan artiklarna om Elisedals chark publicerades. Eftersom ägarna har överklagat beslutet om indraget tillstånd att hantera livsmedel, får de fortfarande producera mat. Men lokalerna är tysta. Det görs ingen korv nu, för ingen vill köpa.

Förstår kunderna
Jörgen Anic, son till ägaren Marco Anic, fungerar som ställföreträdande chef. Han kan förstå att kunderna försvunnit.
– Så som tidningarna framställde situationen här är det klart jag förstår. Men mycket som de skriver om beror på ytterst olyckliga omständigheter.

Eftersatt underhåll
Faktum är dock att underhållet är eftersatt och att städrutinerna inte fungerat tillfredställande.
– Det är inget unikt för oss. Och någon fara för konsumenterna har det aldrig varit, säger Jörgen Anic.
Strax innan skriverierna, i slutet av september, fick Elisedals chark tillståndet att hantera livsmedel indraget, sedan ett antal åtgärdskrav hade ignorerats av ägarna. Det var framför allt städrutinerna som inte fungerade. Inspektionerna visade bland annat på köttrester i kvarnarna och i ett lagerrum där det bland annat förvarades syntetiskt korvskinn fann inspektörerna vid ett tillfälle hundbajs.
– Anmärkningarna mot oss är helt korrekta. Så ska det inte se ut, säger Matuhina Dorijano, som arbetar i produktionen.

Ingen balans
Men det var inte förrän det dök upp artiklar i tidningarna som personalen förstod hur allvarligt läget var.
Liselott Evander som också jobbar i produktionen berättar att en bekant ringde henne och berättade att han läst om hennes arbetsplats i tidningen. I Aftonbladet stod det bland annat att personalen ”verkar ha stått och lagat mat mitt i snusket”. Detta illustrerades av en bild på en bit lamm på ett stekbord.
– Bilden är inte ens sann. Vi lagar absolut inte mat i fabriken, vi har egna matsalar. Men tidningen har inte orkat pratat med oss anställda, säger hon. Artiklarna var så onödigt vinklade, och vi hängdes ut som snuskar.
Det var inte bara hon som reagerade på hur ensidigt tidningarna skrev.
– Om tidningarna bara hade varit lite balanserade hade också bilden blivit mer sann av hur det egentligen ser ut här. Man får intrycket att det var hundskit i produktionslokalerna till exempel. Rummet där de fann den är helt skilt från produktionen. Det var ett lagerrum där det bland annat fanns torra korvskinn i kartonger på hyllorna. Visst är det är äckligt, men det har inte funnits någon möjlighet att det ska ha kunnat hamna i produkterna, säger Matuhina Dorijano.
– Likadant med de köttrester som fanns i kvarnarna. De rengjordes givetvis innan de användes igen. Genom att vinkla artiklarna så hårt fäller tidningen en arbetsplats, fortsätter hon.

Kränkningen det värsta
Trots att deras jobb nu hotas är det tuffaste förnedringen. De känner sig kränkta, utan att ha fått en chans att bemöta kritiken.
– Vi har inte vetat om anmärkningarna från början, och nu vet vi ingenting om vad som kommer att hända med vår arbetsplats framöver, säger Milan Bicanic.
* Men märkte ni aldrig att städningen inte sköttes ordentligt?
– Jag gick ju runt ibland med inspektörerna. Det är klart att jag förstod att allt inte stod rätt till. Men jag lämnade deras rapporter till ledningen, och sedan måste det vara upp till dem att bestämma vad som ska göras, säger Matuhina Dorijano.
Ägaren Marko Anic säger att de haft problem med att få städningen att skötas som den ska och att lokalerna på sina ställen är slitna men poängterar att det aldrig varit någon fara att äta produkterna eftersom de upphettas. Han tycker också att det är tidningsskriverierna som drabbat företaget hårdast.
– Artiklarna fäller hela företaget. Jag tror inte att vi klarar ut det här, säger han.

Beklagar bildtext
Aftonbladets chefredaktör Jan Helin beklagar bildtexten med det felaktiga påståendet om personalens lunchvanor.
– Det där var en olycklig bildtext. Men annars har vi tittat på anläggningen utifrån konsumentperspektivet. Det är där allmänintresset finns. Jag förstår att det är obehagligt för personalen att deras arbetsplats granskas. Men det är ledningen på anläggningen vi ser som ansvariga och dem sökte vi också vid flera tillfällen för att få kommentarer, säger han.
Nu görs omfattande renoveringar för att Elisedals chark ska bli godkänd igen. Sedan återstår att vinna tillbaka konsumenternas förtroende. Om det går innan företaget gått i konkurs är ovisst.