[Ur nummer: 09/2009] Med ett osäkert leende kommer Lusen tillbaka till redaktionen efter ett möte med Tony Apéira, den geniförklarade ekonomie doktorn i varumärken som skapat Nordic Brand Academy, ett konsultföretag på Stureplan som värderar vilket anseende företag, myndigheter och organisationer har. Det är Svenska Dagbladets hemliga källa.
– Jag stod utanför porten på Nybrogatan och väntade tills Tony Apéira klev ur en grå BMW. Han hade svart, snygg kostym, säkert Armani eller något sånt, och verkade jäktad, ganska kraftigt byggd, men han bar mörka solglasögon så det var inte möjligt att göra en hundraprocent matchning.

Stockholms universitet där Tony Apéira lagt fram sin doktorsexamen, har en 20-procentig ägarandel i Nordic Brand Academy, och universitetet anser att företaget är världsledande inom sitt område.
Tony Apéira, som har skrivit framgångsrika böcker om branding, har själv en 80-procentig ägarandel i Nordic Brand Academy, det företag som funnit att svenska facket, världens starkaste, har mycket dåligt anseende.
– Han säger att facket suger på Stureplan, säger Lusen. På en anseendeskala från 1 till 100 tar de butiksanställdas fackförbund, Handels, bara 50 poäng, och det är skitdåligt, klart underkänt. För LO är det ännu värre. Den svenska landsorganisationen hamnar på 44 poäng. Tänk er 44 av 100. Det är skämmigt. Otroligt skämmigt.

Lusen ögon är vattniga. Det ser ut som att han ska börja lipa. ”Fick du någon intervju med honom” frågar vi.
– Ja, säger Lusen. Det är lugnt. Killen såg verkligen snygg ut och han kunde alla de där ekonomiska termerna. Jag är inte hundra på att det verkligen var Tony Apéira, men han sa i varje fall att bara juristerna duger, Jusek. De får 60 poäng på anseendeindexet. Andra akademiker gillade han egentligen inte. LO-facken fick alla underkänt.

Vad sa han mer? Vad ska vi göra?
– Han sa att det inte bara handlade om utseende, även om det är viktigt. Man måste också ha en historia att berätta. Det heter ”corporate storytelling”. Ikea har det och Coca-Cola har det, en stark berättelse kring varumärket. Och så kan man gärna bli kund i hans företag och få rådgivning. Det är Coca-Cola, Procter & Gamble och SEB. Då slår man två flugor i en smäll.