[Ur nummer: 09/2009] – Konsumenterna efterlyser något extra och exotiskt, men det är inte säkert att de kommer att köpa det de säger att de vill ha. Storsäljare är fortfarande husmanskost som till exempel köttbullar med potatismos, säger Mia Prim.
Hon är forskare vid Örebro universitet och har studerat konsumenters beteende och tankar kring färdigmat.
Mia Prim välkomnar nya stora aktörer. Det är mycket som behöver utvecklas. Det gäller till exempel familjers möjlighet att köpa flera portioner. Det så kallade premiumsegmentet är också på gång, men hon är lite tveksam till om konsumenten verkligen kommer att hålla med om att 16 dagar gammal kyld färdigmat kan betraktas som färsk. Hon tror inte att skillnaden är så stor mellan kyld och fryst.
Vad hon skulle vilja se är en tydligare marknadsföring i butikerna och smartare lösningar så att kunderna lättare kan köpa utan att behöva ta sig igenom hela butiken.
– Jag äter själv färdigmat, men jag försöker hålla mig till den nyckelhålsmärkta, säger hon.