Arla Foods är ett av världens största mejeri­företag, men ändå inte stort i förhållande till kunderna som är glo­bala detaljhandels­före­tag med Wal-Mart, Carefour, Tesco och Ahold (som äger Ica) i spetsen.
Närmaste konkur­renterna är Nordmilch Humana (Tyskland), Danone och Lactalis (Frank­­­rike), Frisland Campina (Holland) och Fonterra (Nya Zeeland). Dessa stora mejeri­före­tag finns i princip på alla marknader.
I Argentina har Arla Foods ett samarbete med det stora argentin­ska mejeriföretaget San­cor. I Kina samarbetar man med Mengniu för pro­duk­tionen, men har också ett eget försälj­nings­bolag. Saudiarabien är en viktig marknad för Arla Foods. Där hade man planer på att bygga ett lokalt mejeri, men det skrinlades på grund av protester mot de så kallade Muhammed­teck­ningarna.
Andra viktiga mark­na­der för mjölkpulver är Bangladesh, där Arla Foods har en paketerings­anläggning, och Domini­kanska republiken, där man samarbetar med en lokal importfirma. Arla Foods finns med som säljare på världens för­sta globala internet­auktion för mejeripro­duk­ter, Global Dairy Trade.
Mjölkgårdarnas genomsnittliga storlek varierar mellan länderna som Arla Foods är verksamt i. 2011 låg snittet i Danmark på 141 kor, i Storbritannien på 120, Sverige 66 kor och Finland 25.