Hur ska cykeln se ut 2013?
Två hjul, trampor och ett styre. En enkel konstruktion som inte består av mycket mer än så.
Ändå är cykeln ett fantastiskt transportmedel och träningsredskap. Men hur ska den se ut 2013?
Visst är det vackert. Att en gammal uppfinning som fick sin form redan i slutet av 1800-talet bara har behövt finslipas sedan dess. Genom tiden har cykeln fått skivbromsar, fjädring och många växlar men är fortfarande ett transportmedel som drivs av förarens muskelkraft.
– Att cykla är bra för både individen och samhället. En lycklig kombination. Det är en vinst för folkhälsan, ger mindre trafikproblem och minskar klimatpåverkan. I storstäderna finns det nästan inget effektivare sätt att transportera sig, fastslår Klas Elm, ordförande för branschorganisationen Svensk cykling.
Själv äger han fem olika hojar för vitt skilda ändamål. Kanske väl många för en vanlig cyklist men faktum är att andracykeln har slagit igenom på bred front. Inte minst bland 40-åringar och äldre som i storstäderna köper en tävlingshoj som komplement till sin pendlarcykel.
– 2013 är året då cyklandet som motionstrend exploderar i Sverige. Den hänger ihop med den allmänna hälsotrenden. Vi är ju gjorda för att röra på oss och eftersom vi ändå måste transportera oss väljer många att cykla till jobbet. Samtidigt tävlar allt fler och kör cykellopp.
Någon som har sin hoj till det mesta är Helena Bergendahl. Hemma i Göteborg använder hon sin racercykel varje dag och tar den till jobbet, åker ärenden och drar på semester.
– Det är roligt att cykla. Och skönt att lita på sin kropp och känna sig fysiskt kapabel. Jag har gjort flera långturer och bland annat cyklat till Halmstad, 16 mil på en dag. Det tog elva timmar i lugnt tempo.
Tillsammans med drygt 50 andra entusiaster utgör hon Komet Club Rouleur. En cykelklubb som åker på turer, arrangerar tävlingar och årligen anordnar Göteborgs cykelfestival. Bland medlemmarna har det estetiska en hög status och många köper dyra tillbehör från kulttillverkare eller plockar bort detaljer från hojen för en mer avskalad look.
– Det är snyggt att cykla. Det kommer man inte ifrån. Och så är cykelhobbyn billig, man kommer enkelt iväg någonstans och kan laga cykeln själv, konstaterar Helena Bergendahl.
Om den mest geniala av alla maskinella uppfinningar. Den som tär lite på miljön och inte ger upphov till några köer.
Men som däremot ger föraren en bättre hälsa.