Livs branschansvarige: ”Mindre leveransbagerier har det tufft”
– Mindre leveransbagerier har det tufft. Dels handlar det om prispressen på marknaden, dels om konkurrensen från butiksbagerierna, säger Anders Hernborg, ansvarig ombudsman på Livs för bageribranschen.
Han konstaterar att marknaden krympt för de leveransbagerier som inte är rikstäckande.
– Bake-off utgör också ett hot. För även om butiken inte har ett eget bageri så har de flesta en ugn där man kan köra in ett ställ med baguetter eller liknande som gör det möjligt för butiken att sälja nybakat som doftar gott.
Enligt honom håller brödmarknaden i grunden på att förändras.
– Hantverksbagerier växer upp lite varstans, framför allt i städerna. Det är lite exklusivt och trendigt och i den konkurrensen har de mindre leveransbagerierna svårt att hävda sig. Det är folk med köpkraft som köper detta trendiga bröd och som kanske köpte leveransbageriernas bröd tidigare.
Svårast har leveransbagerier som inte har avtal med Ica, Coop eller Axfood på central eller lokal nivå.
– Ofta har de små kunder som är dyra att leverera till och som ofta har problem med likviditeten.
• Är det ett problem att de som bakar bröd i Ica-butikerna går på Handels avtal och inte på Livs avtal?
– Nej, jag tror att det som är avgörande är att de inte ens får tillträde till butiker som Ica Maxi. Dessa butiker fyller sina hyllor med påspackat bröd från de stora bagerierna. Resten av brödet och konditorivarorna står oftast butiksbageriet för. Jag är ganska övertygad om att sortimentet inte skulle sett annorlunda ut om de gått på Livs avtal.
Konkurrensen är tuff och marginalerna små. Många leveransbagerier har försvunnit, exakt hur många vet han inte.
• Vad tror du om det arbetsgivarna kallar för dubbelstöten, att höjningen av moms och arbetsgivaravgiften kommer att leda till förlorade jobb?
– Nej, det tror jag inte vad gäller bagare och konditorer. Serveringarna vågar jag inte uttala mig om. Men om man lägger på en femma på det redan dyra surdegsbrödet så fortsätter troligen den kategorin av konsumenter att handla.