Butikskedjan Paradiset som tidigare vuxit genom crowdfunding, senast 2018 gjordes en nyemission på det sättet, har nu låtit det Stockholmsbaserade investmentbolaget Blue gå in som ny majoritetsägare.
Blue har tillsammans med Paradisets grundare Johannes Cullberg tillkännagivet en ny affärsstrategi där kedjan etablerar sig utanför den ekologiska dagligvaruhandeln och blir en huvudaktör inom hållbarhet, mat och hälsa.
Ett första steg blir att Paradiset samarbetar med Midsona, som är noterat på Stockholmsbörsen och är en svensk ledande aktör inom hälsa och välbefinnande. De två företagen ska lansera ett nytt gemensamt varumärke ”Everyday by Paradiset”.

Paradiset väckte i juni medial uppmärksamhet när man meddelade att man tänker bojkotta alla varor från Brasilien på grund av att brasilianska myndigheter gett tillåtelse till att använda nya bekämpningsmedel i stor skala.
Enligt Blues pressmeddelande är många av de bekämpningsmedel som används i Brasilien förbjudna i EU på grund av risker för miljön och människors hälsa.