Brist på slakteriavfall orsakar höga dieselpriser
Dieselpriset skjuter i höjden i takt med priset för slakteriavfall.
Nya lagkrav har drivit upp efterfrågan på slakteriavfall. Detta har i sin tur lett till ökade priser på avfallet, vilket i sin tur generat höjda dieselpriser.
Diesel ska till 40 procent innehålla förnybart drivmedel för att bidra till minskade utsläpp av växthusgaser med 30,5 procent. Förra året och året dessförinnan bestod den förnybara dieseln, som kallas HVO (hydrerad vegetabilisk olja), till 72 procent av slakteriavfall.
Den ökade efterfrågan på HVO har gjort att priset på slakteriavfall har stigit.
– Den feta råvaran har ökat i pris. Sedan våren 2021 har smältfettet gått upp med ungefär två kronor per kilo och kostar nu över fem kronor, säger Stefan Kylén, vd på Skövde slakteri till Svenska Dagbladet.
Pandemin är ytterligare en anledning till att priset på slakteriavfall har ökat, menar han.
– Vi exporterar mer fett när det blir lågkonjunktur. Det här är billiga kalorier och vi säljer det som livsmedel.
Inslaget av växtbaserade fetter i förnybara drivmedel har successivt minskat de senaste åren till följd av förändrade EU-regler.
– Ett krav är att det ska vara avfall från en befintlig process, en restprodukt som producenten är skyldig att göra sig av med, säger Sara Sundberg, enhetschef inom drivmedel och hållbara bränslen på Energimyndigheten till Svenska Dagbladet.
Slakteriavfall möter, till skillnad mot växtbaserade fetter, de nya lagkrav som ställs på råvara för förny- bara drivmedel.
HVO 100 ligger när detta skrivs, den 13 januari på drygt 24 kronor litern.
Bensinföretaget ST1 har investerat i en ny produktion av HVO, den ska tas i drift i mitten av 2023 och väntas kun- na producera 200 000 ton HVO per år.
Priserna på alla råvaror som kan användas till HVO förväntas stiga de närmaste tre till fyra åren. ST1 fokus ligger på att använda tallolja, som är en restprodukt från massatillverkning och använd flottyrolja, men även slakteriavfall kan bli aktuellt.
– Det beror på vad vi får tag på. Det är en fråga om kvalitet och pris, säger Per-Arne Karlsson, chef för förnybar energi på ST1 till Svenska Dagbladet.