91 procent av svenskarna har stort förtroende för den svenska livsmedelsindustrin. En av anledningarna tros vara sättet de hanterat pandemin på. 

I förra numret av Mål & Medel skrev vi om ett rekordhögt förtroende för svensk livsmedelsindustri. Orsakerna till dem är flera, men en avgörande faktor är hur företagen hanterat produktionen under coronapandemin. 

− När pandemin slog till våren 2020 utsattes industrin för stora påfrestningar. Många svenskar började hamstra livsmedel, men våra medlems-
företag höll igång produktionen och fyllde snabbt på i butikshyllorna. Tack vare deras rådighet uppstod det aldrig någon matbrist. Företagen tar frågor om pålitlighet, säkerhet, hållbarhet och kvalitet på största allvar, och deras sätt att hantera den här krisen har stärkt konsumenternas redan stora förtroende, säger Björn Hellman, vd på Livsmedelsföretagen.

De senaste åtta åren har bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen regelbundet undersökt svenskarnas förtroende för livsmedelsindustrin. I den första mätningen 2013 uppgav 63 procent att de hade stort förtroende. Sedan dess har trenden pekat tydligt uppåt. Senaste undersökningen, utförd i december 2020, visade att 91 procent av svenskarna har ett högt förtroende.  Det är en ökning med två procentenheter sedan november 2019 och den högsta siffran sedan Livsmedelsföretagen började mäta allmänhetens förtroende.