För nionde året bjuder Jessica Heidrich in till ölbryggning på sitt bryggeri Hop Notch på Rindö utanför Stockholm. Kvinnorna som kommer är anställda i olika delar av ölbranschen. Liknande initiativ finns bland annat på Gotland och i Göteborg.

– Det är en chans att träffas och nätverka och visa både branschen och konsumenterna att vi tjejer är bra på öl, säger Jessica Heidrich.

Startade i USA

En del av intäkterna från försäljningen går till organisationen Pink Boots Society som startade i USA år 2007 av en bryggmästare vid namn Teri Fahrendorf. Hon hade rest runt till olika bryggerier och insett att det fåtal kvinnor som jobbade där kände sig ensamma och saknade nätverk och förebilder.

– Tjejer behöver ofta ha mera formell kunskap än män för att våga ta plats. Teris ambition var att de skulle samla in pengar till stipendium så att kvinnliga bryggare kunde vidareutbilda sig och sedan ”pay it forward”, säger Jessica Heidrich.

En grupp på tio kvinnor står på en metalltrappa i ett bryggeri, omgivna av stora tankar. Några vinkar och ler.
Ett gäng som bryggt öl hos Jessica Heidrich ett tidigare år.

Sedan dess har organisationen spridit sig från USA till resten av världen. Idag samlar den tjejer och ickebinära som jobbar i alla delar av ölbranschen, från råvaror och bryggerier till transport, grossister och barer. Flera hundra stipendier har delats ut.

Pink Boots Society

Samlar kvinnor från alla delar av ölbranschen. År 2022 ordnade mer än 600 bryggerier från 18 länder en Pink boots collaboration brew day. En del av intäkterna från ölet som bryggs går till stipendier, som kvinnor och icke-binära i branschen kan söka.

Källa: pinkbootssociety.org

Fick pengar till kurs i Chicago

Jessica Heidrich var den allra första som fick ett stipendium när tillräckligt mycket pengar samlats in.

– Jag fick ett stipendium till en kurs i avancerad bryggningsteknik i Chicago och fick sedan hålla ett seminarium i Denver om det jag lärt mig. I och med det förtjänade jag på riktigt mina rosa gummistövlar med stålhätta!

Jessica Heidrich i ”Hop Notch”-pikétröja syns leende i en bryggerimiljö, med ett glas öl framför sig.
Jessica Heidrich.

På internationella kvinnodagen samlas deltagarna klockan 9 på morgonen och krossar malten. Sedan bryggs ölet och de hinner också äta lunch och prata om gemensamma erfarenheter och hur de tacklar olika problem.

– De flesta tjejer är trötta på att kunder vänder sig till våra manliga kollegor när vi står på en mässa eller en festival. Det är männen som får frågor om ölet, vilken humle det är och så vidare, säger Jessica Heidrich.

Fler tjejer på festivaler

Men mycket har hänt sedan hon började jobba professionellt med öl för 15 år sedan.

– Jag minns en av de första festivalerna som jag var på. Det var bara män i 60-årsåldern. Nu är det nästan 50/50 tjejer och killar som kommer och även betydligt bättre ålderfördelning, vilket ger en positiv dynamik, säger hon.

Det är betydligt vanligare idag att kvinnor har öl som intresse. Facebookgruppen Ölgäris samlar 9 100 medlemmar och särskilda ölprovningar för tjejer hålls på många bryggerier.

”Kreativ och kamratlig miljö”

Själv har Jessica Heidrich inte stött på motstånd för att hon är kvinna eller råkat ut för machojargong från manliga kollegor.

– Ölbranschen är en kreativ och kamratlig miljö, där man är generös med kunskap. Men det är fortfarande mansdominerat, jag hoppas att fler tjejer ska söka sig till oss och att fler inser att öl inte har något kön, det är för alla!

Hop Notchs öl

På Hop Notch Brewery bryggs ett öl som heter Boot print och är en New England-ipa. Humleblandningen är ny för i år och för med sig tropisk fruktighet, citrustoner och ton av blodgrapefrukt. Ölet kommer att säljas på Systembolaget.