Tvinga cheferna till skolbänken!
[Ur nummer: 05/2007] Hur kan vi få arbetsgivarna att ta sitt arbetsmiljöansvar? Jo, jag tror att vi som organisation måste ställa högre krav på arbetsgivarorganisationen.
Vi måste centralt via förbundet och LO driva på för att få till stånd någon form av lag, regel eller avtalsskrivning som säger att en person i arbetsledande befattning på ett företag ska ha utbildning i arbetsmiljö, här ska arbetsmiljölagen och Sam (systematiskt arbetsmiljöarbete) ingå.
Idag när ett nytt skyddsombud tillsätts ska den personen gå en 40 timmar lång grundutbildning i arbetsmiljö. Det borde gälla alla chefer och arbetsledare. De ska också ha gått grundutbildning i arbetsmiljö.
Om vi kan påverka arbetsgivareorganisationen att utbilda chefer och arbetsledare i arbetsmiljö kommer detta att leda till bättre förståelse för arbetsmiljöfrågorna. Det i sin tur innebär att samverkan med oss blir lättare då vi pratar samma språk och på så sätt kan vi ha en bättre dialog kring arbetsmiljöfrågorna. Jag tror att det är en förutsättning för att åstadkomma en god arbetsmiljö.
Jag tar upp den här frågan för att jag upplever stora problem hos många arbetsgivare när det gäller förståelsen för dessa frågor. Egentligen är svaret enkelt. Det satsas för lite pengar på att utbilda chefer och arbetsledare i arbetsmiljö. Det är svårt att föra en dialog då många arbetsgivare inte förstår vad vi pratar om.
Har man inte rätt kunskap i frågor om arbetsmiljö är det svårt att veta hur man ska agera eller vad man ska gör för att ta sitt ansvar.
Man kan fråga sig varför vi inom facket lyckats bättre jämfört med arbetsgivarna. Svaret är enkelt. Vi tar hand om våra förtroendevalda när de väljs till ett uppdrag. De får den utbildning som krävs för att kunna utföra uppdraget på ett bra och effektivt sätt.
Givetvis har vi också brister. På små arbetsplatser har vi svårt att få medlemmar att driva arbetsmiljöfrågor eller ta på sig uppdrag.
Varför är det så kan man undra?
En av flera orsaker kan vara att man inte tar arbetsmiljön på allvar. Det kan också vara så att vi inte ger dem det stöd som krävs för att de ska känna sig trygga att ställa krav på bättre arbetsmiljö.
Förbundet har genomfört två enkäter om livsmedelarbetarnas arbetsmiljö. Den första kontrollen genomfördes 2001. Det var överraskande hur dålig arbetsmiljön var på både små och stora arbetsplatser. Vi satte fokus på arbetsmiljön för att förbättra den på alla nivåer inom livsmedelsindustri. Vi lyckades också få till ett arbetsmiljöavtal i kollektivavtalet år 2004.
Arbetsmiljöavtal fick vi men har arbetsmiljön blivit bättre på arbetsplatserna? Tveksamt, skulle jag säga, om man ser resultatet från 2006 års arbetsmiljökontroll. Det är inte mycket som har förbättrats.
Därför menar jag att det inte hjälper hur många enkäter eller arbetsmiljöavtal vi än har. Problemen på arbetsplatserna är att arbetsgivarna inte har tillräcklig kunskap om arbetsmiljöfrågorna.
Idag finns det redan lagar och regler som klart och tydligt säger att arbetsgivaren har ansvar för arbetsmiljön. Men det hjälper inte!
Kan vi få arbetsgivareorganisationen att satsa på utbildning för sina chefer och arbetsledare i arbetsmiljö så löser det mycket av de problem vi har idag. Det spelar ingen roll hur mycket vi gapar och skriker så länge chefer och arbetsledare inte har rätt kunskap och förståelse.
Jag har märkt när jag i egenskap av regionalt skyddsombud träffar arbetsgivare som har utbildning att de tar sitt ansvar för arbetsmiljön mycket bättre än de som inte har utbildning. Det spelar nästan ingen roll vad man säger, vilka lagar eller regel man hänvisar till, det går inte in i deras huvud.
Därför bör vi verkligen se till att arbetsgivareorganisationen agerar så att arbetsgivarna får den kunskap som är nödvändig för att de ska kunna ta sitt ansvar. Jag tror det är det enda sättet för att få en god arbetsmiljö ute på våra arbetsplatser.