Vd Peter Joon: ”Vi trodde verkligen på Vika Bröd”
– Visst är det hela sorgligt. Vi trodde verkligen på Vika Bröd och att vi skulle få fart på försäljningen genom ökad distribution. Men den ökade försäljningen har uteblivit. Vi är kvar på samma nivå som innan, säger Peter Joon, vd för bageriet.
Det har gått åtta år sedan Leksandsbröd gick in som ägare av Vika Bröd.
– När vi tog över så hade Vika Bröd distribution till 30 procent av butikerna i Sverige. Det fanns också mycket bröd i lager. I stort sett var bageriet konkursmässigt när vi gick in som nya ägare, säger Peter Joon.
Leksandsbröd hade en plan, att via grossister få en bättre täckning. Det tog ett halvår och därefter fanns Vika Bröd i 80 procent av landets butiker.
– För en sådan produkt är det ovanligt bra täckning. Problemet är att konkurrensen ökat i denna nisch.
Vika Bröd har gått med förlust i stort sett varje år sedan Leksandsbröd tog över. Varsel och rationaliseringar har inte hjälpt. Budgeten för 2013 visar också röda siffror och det gäller även åren där efter.
– Vi har kontinuerligt hållit de anställda informerade om utvecklingen. Samtidigt är jag medveten om att det är en helt annan sak att ställas inför att bli varslad än att ta del av röda siffror.
Det som varit ett stort problem är att få konsumenterna att förstå skillnaden mellan Vika bröd och annat knäckebröd. Han berättar att mycket har gjorts för att upplysa om det unika med Vika Bröd. De har tagit fram broschyrer, visat film i butikerna, annonserat i dags- och veckopress, haft gästspel av kända kockar med mera.
• Är det inte just hantverksmässig och lokal mat som många efterfrågar idag?
– Jo, men konsumenterna måste vara beredda att betala för det. Vi har nått taket för hur mycket som vi kan höja priserna, höjer vi mer så tappar vi i försäljning.
• Är handelns prispress problemet?
– Nej, i det här fallet handlar det om pristaket mot konsument. Från handelns sida har vi mött förståelse att vi varit tvungna att höja priset när vi visat det negativa resultatet och att det inte går att rationalisera mer.
• Är det något som kan få er att ändra beslutet att lägga ner produktionen?
– Nej, som jag ser det har vi gjort allt. Vi har satsat 5-6 miljoner kronor i investeringar och 9,5 miljoner kronor på att täcka bageriets förlust. Vi har vänt på varje sten och får ändå inte till ett positivt resultat. Det är i det läget svårt att fortsätta driften, säger han och fortsätter:
– Vi har sedan beslutet märkt av en ökad efterfrågan. Det är svårt att bedöma hur många som handlar för att bunkra knäcket. Det är inget vi vågar luta oss mot.
Han betonar igen att han inte ser någon framtid för produktionen i Stora Skedvi men att man ska fundera på vad man ska göra med varumärket.