Några svenska exportframgångar
Ikea Food
Har övergått till EMV-försäljning i sina varuhus. Dessa finns i 26 länder. 300 varuhus i egen regi samt 26 i franchaise.
Livsmedelsförsäljningen uppgår till 1,3 miljarder euro. Största marknader är i fallande skala Tyskland, USA, Ryssland, Sverige, Frankrike, Kina. Två länder kommer att öka, det är Ryssland och Kina.
Nya länder utanför EU som är på gång är Qatar, Litauen, Egypten, Indonesien, Sydkorea och Indien.
Källbergs
Knäcker 1,5 miljoner ägg per år, det är 10-15 procent av Sveriges äggproduktion. Dessutom äggpulver i olika blandningar till industrin, 85 anställda. 60 procent export över hela världen.
Rysslandsexporten startades 1994 och har ett värde på 70 miljoner. Årliga tillväxten ligger på 30-40 procent. Det man säljer är i första hand insatsvaror till den stora ryska majonäsindustrin.
Almondy
Finns i 40 länder och går delvis via Ikea. 110 anställda, 85 000 tårtor per dag. Almondy säljer i Sverige 20 procent och exporterar 80 procent. Företaget har 30 års erfarenhet av export. I fabriken i Torslanda finns utrymme för expansion.