* Scandal-kampanjen började i februari 2013. Scan hade varslat cirka 100 styckare och slaktare om uppsägning på grund av arbetsbrist samtidigt som personal från bemanningsföretag fått stanna kvar.

* I produktionen jämfördes de fast anställda med inhyrda. En inhyrd kunde producera 300-400 bogar i timmen medan en fast anställd ”bara” gjorde 240. Att ensidigt upprepat arbete leder till belastningsskador tog företaget inte hänsyn till, inte heller att Arbetsmiljöverket satt en tidsgräns på sex timmar för knivarbete.

* Det blev en hel del uppmärksamhet kring kampanjen. En speciell hemsida skapades av Livs på nätet där man kunde gå in och gilla kampanjen. Livs köpte reklamplats för att väcka uppmärksamhet och påverka, men då visade det sig att reklamföretagen inte accepterade Livs affisch, därför att den anspelade på Scans logga. Reklamföretagen hänvisade till varumärkesskyddet och sa att den inte fick sättas upp. Livs ordförande Hans-Olof Nilsson hävdade yttrandefriheten och köpte plats för en ny affisch med texten ”Här stoppades de sparkade Scanarbetarnas röst”.

* Det stora genomslaget kom med Stureplansreklamen som gjorde budskapet synligt i Stockholms finanskvarter. Då blev HK Scans ledning varse om kampanjen och det sägs att hela koncernledningen gick ner på Stureplan och tittade. Därefter inleddes förhandlingar.