I april lanserade Arbetsmiljöverket nya webbformulär för 6:6a- och 19a-anmälningar, det vill säga begäran om åtgärder i arbetsmiljön respektive arbetstider. Formulären ersätter de ifyllbara PDF-blanketterna som funnits tidigare. Ett skäl till förändringen är att öka tillgängligheten.

– Men den stora fördelen är att man måste lämna de uppgifter som vi behöver ha i webbformuläret. Annars kommer man inte vidare, helt enkelt. Man måste göra rätt från början, säger Jan Sandberg, verksamhetsutvecklare på Arbetsmiljöverket, och fortsätter:

– Det betyder dels att kvaliteten på anmälan höjs, dels att vi förhoppningsvis inte ska behöva ta kontakt med skyddsombudet igen för att kräva in kompletteringar. Eller, i värsta fall, besluta om att avvisa anmälan eftersom den är felaktig och inte uppfyller formella krav.

Vad brukar skyddsombud missa generellt sett?

– Det är inte helt enkelt att göra en 6:6a-anmälan och det förekommer olika fel. Ett exempel kan vara att skyddsombud skickar en 6:6a till oss utan att arbetsgivaren är meddelad eller haft möjlighet att ta ställning till den. Då avvisar vi den direkt, eftersom anmälan först ska gå till arbetsgivaren. Förhoppningen är att minimera de felen. Det ska vara lätt för skyddsombuden att göra rätt.

Inga formkrav på anmälan

Tror ni att det kommer bli fler 6:6a-anmälningar nu?

– Det är svårt att sia om. Jag tror inte att det här ska öka antalet, men vi hoppas att det ska underlätta för skyddsombuden och att de känner sig hjälpta och styrkta.

Jan Sandberg pekar samtidigt på att det även i fortsättningen går att skicka in 6:6a-anmälningar till Arbetsmiljöverket på andra sätt än via de nya webbformulären.

– Vi vill förstås att formulären ska användas, men vi har inga formkrav på en sådan här anmälan. Om ett skyddsombud skickar in en 6:6a-anmälan till oss via e-post eller papperspost så måste vi ju ta emot ärendet och handlägga det, precis som när den kommer in via webbformuläret.