Vad handlar strejken om?

Den 27 oktober förra året inledde IF Metall en strejk på Teslas serviceställen och verkstäder. Syftet med strejken är att få Teslas svenska dotterbolag att teckna kollektivavtal.

Varför vill Tesla inte ha kollektivavtal?

Det verkar vara en principsak för Tesla. Företrädare för Tesla i Sverige har i intervjuer sagt att det passar företaget bättre att inte ha kollektivavtal. Tesla har inte kollektivavtal någonstans i världen, men i de flesta andra länder regleras dock saker som minimilöner i lagen. Så är det inte i Sverige – här sker det i kollektivavtal.

Ligger arbetet nere på Tesla?

Nej. Alla anställda på Tesla har inte gått ut i strejk. Dessutom har Tesla tagit in utländska arbetare för att jobba i Teslas verkstäder under strejken. Det är inte olagligt att göra så, men det är mycket ovanligt i Sverige. IF Metalls biträdande avtalssekreterare Simon Petersson kallade nyligen det agerandet från Tesla ”otroligt huvudlöst och respektlöst”. Siffror från Medlingsinstitutet visade att IF Metall inledningsvis fick med sig cirka en tredjedel av arbetarna på Tesla i strejken. Men i slutet av augusti i år kom rapporter om att allt fler anslutit sig till facket och att över hälften av Teslaarbetarna strejkar, enligt IF Metalls siffror.

Är fler fackförbund inblandade?

Tio andra svenska fackförbund har tagit till sympatiåtgärder för att öka trycket på Tesla. Det handlar bland annat om stopp för service och reparationer vid Teslas lokaler och laddstolpar, blockering av brev, paket och försändelser till företaget och blockad mot hantering av Teslabilar i svenska hamnar.

Hur är det med Livs?

Livs står bakom IF Metall i kampen för kollektivavtal på Tesla, men förbundet har inte vidtagit några sympatiåtgärder. Det beror på att Livs, till skillnad från förbund som Elektrikerförbundet, Transport och Seko, inte har några beröringspunkter med Teslas verksamhet. Däremot har Livs stöttat IF Metall med strejkvakter utanför Teslas anläggningar.

Källor: IF Metall, Dagens Arbete, Arbetet