I Segeltorp, strax söder om Stockholm, ligger ett av Teslas servicecenter. Banderoller och plakat utanför anläggningen vittnar om att kampen för få den amerikanska elbilsjätten att teckna kollektivavtal alltjämt pågår.

Utanför staket syns även ett gäng i gula varselvästar. Det är representanter från Livs region Öst som den här dagen är på plats för att hjälpa till och agera strejkvakter.

– Vi i Livs kan inte bidra med sympatiåtgärder, eftersom vi inte har några beröringspunkter med den här verksamheten. Men i och med att det blivit en långvarig konflikt har vi sagt att vi ställer upp och avlastar och synliggör den här konflikten, helt enkelt, säger Martin Johansson, lokal ombudsman i Livs region Öst.

Han är här tillsammans med Johan Claesson och Jessica Kiran, också de ombudsmän, samt Stefan Åberg, förtroendevald.

Region Öst har hjälpt till som strejkvakter i Teslakonflikten ett par gånger tidigare, men det här är första gången vid anläggningen i Segeltorp.

”Många som tutar och gör tummen upp”

När Mål och Medel är plats är läget runt anläggningen lugnt, med få förbipasserande på gatan.

– Men Tesla i Huddinge ligger vid en ganska trafikerad väg. Där är det faktiskt många som tutar och gör tummen upp, säger Johan Claesson.

En man som bär mössa och solglasögon framför ett staket.
Johan Claesson, Livs ombudsman

– Det ger ett energipåslag! säger Martin Johansson.

Det är ett heldagspass att vara strejkvakt, men utmed gatan finns en husbil parkerad där det går att värma sig och ta en kopp kaffe, förklarar Johan Claesson.

En man öppnar dörren till en vit husbil.

Det var i oktober förra året som IF Metall inledde en strejk på Teslas serviceställen och verkstäder. Syftet är att få elbilstillverkaren att teckna kollektivavtal.

Ingen lösning på Teslastrejken

Sedan dess har konflikten trappats upp och flera andra fackförbund både i Sverige och Norden vidtagit sympatiåtgärder för att öka trycket på Tesla. Det handlar bland annat om stopp för hantering av Teslabilar i hamnar, blockerad postutdelning, städning, reparationer vid Teslas arbetsplatser och stoppad service av företagets laddstolpar.

Men än så länge har ingen lösning på konflikten kunnat nås.

– Jag tycker att helheten, med så många LO-förbund som slutit upp i det här, är bra. Jag tycker att det visar på en stor styrka inom LO. Den är viktig. När det behövs så kommer vi enade, säger Martin Johansson.

En man som bär en gul strejkväst och svart mössa.
Martin Johansson, Livs ombudsman

Johan Claesson fyller i:

­– Nästa gång är det vi som står där och behöver hjälp. Nu har inte vi så stora företag som Tesla, men vi kan ju hamna i långdragna konflikter också.

Martin Johansson menar att frågan kollektivavtal är viktig för framtiden.

– De flesta företag respekterar och aktar den svenska modellen. Men så kommer ett så här stort multinationellt företag och utmanar hela den här modellen som är plattformen för hur man sätter villkoren i Sverige. Det är ett väldigt stort angrepp, och det bär med sig faror för framtiden. Det är en viktig fråga, både här och nu och för framtiden, säger han.

Stefan Åberg, förtroendevald i region Öst håller med.

– Jag tycker att det är jättekonstigt att ett sådant stort företag inte vill vara del av samhällsstrukturen. Det är jätteviktigt för alla som arbetar att vi har kollektivavtal och ordning och reda, säger han.