Vi är halvvägs in i hösten och snart knackar vintern på dörren. För många innebär den här perioden på året mest bara en sak. Nämligen: Jobb.

En del av oss känner förväntan och tycker att det är kul. Andra tycker tvärtom. Men vad beror det egentligen på? Vad är det som gör att vi upplever arbetsglädje och vilka faktorer leder till att vi tvärtom vantrivs på jobbet?

Mål och Medel ringde psykologiprofessorn Magnus Sverke, som forskar om arbets- och organisationspsykologi.

– En mängd saker påverkar. Något som är viktigt är autonomi, alltså kontroll och inflytande. Vi ser att möjligheten att lägga upp sitt arbete efter sitt eget huvud gör att vi mår bättre och trivs, säger han.

Så kan du öka din arbetsglädje

Påtala brister i stället för att bita ihop. Om det är svårt att prata med chefen kan det finnas andra vägar, till exempel via facket.

Var en bra kollega. Erbjud din hjälp, hälsa och var trevlig, stötta nykomlingar. Det påverkar ditt eget arbetsklimat positivt.

Gör lagom svåra saker. Det är bra med utmaningar men om du oftast känner att du misslyckas så är det svårt att trivas.

Om möjligt, lägg upp ditt arbete efter ditt eget huvud. Välj dina vägar.

Hitta meningsfullhet. Tänk på varför ni gör det ni gör, vem som har nytta av det, vad du bidrar med.

Feedback viktigt

Det kan handla om att själv kunna bestämma i vilken ordning saker ska göras och vad som är viktigast att börja med. Något som inte är möjligt för alla.

Men om själva arbetet är väldigt styrt, kan andra faktorer väga upp. Som att känna sig bekväm på jobbet och ha trevligt med arbetskamraterna. En annan viktig sak är feedback och det räcker inte med det årliga medarbetarsamtalet.

– Det kan vara feedback från kollegor eller kunder men viktigast är feedback från chefen. Vi som människor behöver bli kontinuerligt sedda, få veta vad vi gör bra och vad vi kan förbättra, säger Magnus Sverke.

Magnus Sverke i en ljusgrå kavaj och rutig skjorta mot en vit bakgrund.
Magnus Sverke, professor i psykologi.

Skiftarbete ett minus

Det som påverkar oss negativt på jobbet kallas inom psykologin krav eller riskfaktorer, medan de positiva egenskaperna kallas resurser eller friskfaktorer. Typiska saker på minussidan är obekväma arbetstider, skiftarbete och tungt arbete.

Men kraven kan också vara mentala, som oro inför en omorganisation, för konflikter eller för att förlora jobbet. För att vi ska trivas och må bra krävs att friskfaktorerna är fler eller väger tyngre än de negativa bitarna.

Pengar in på lönekontot då? Jo, både lön och möjligheten att göra karriär påverkar arbetsglädjen, men det är inte avgörande.

– Lön är inte det som i huvudsak driver majoriteten av människor. Det spelar större roll om man har meningsfulla arbetsuppgifter, en lagom arbetsbörda och trevliga kollegor. Det är förstås viktigt att känna sig rättvist behandlad av organisationen och dess företrädare och där kommer lönen in, säger Magnus Sverke.

Arbete bra för måendet

Kan det räcka att ta sig igenom arbetsdagarna och spara glädjen till fritiden? Magnus Sverke berättar att arbete i grunden är bra för måendet. Det ger en struktur på tillvaron och en möjlighet att känna att vi bidrar och gör något meningsfullt.

Ett jobb kan förstås också upplevas som tillfälligt eller som det enda alternativet just nu.

– Men om man bara gör det för pengarna och sparar det roliga till fritiden, då kan det bli som ett gift och man vantrivs. Då är det läge att tänka på att omskola sig, säger Magnus Sverke.

Vi är nämligen även del av våra kollegors arbetsmiljö och påverkar deras möjlighet att trivas.

– Det handlar om att hjälpa varandra, inte bete sig som en knöl och försöka bidra till en schysst stämning. Det kommer alla att må bra av.