Det mesta har stått stilla på bageriet sedan i måndags, då en man i 50-årsåldern klämdes ihjäl. Hur olyckan kunde ske är något som Arbetsmiljöverkets utredning får visa. Men enligt Dan Ekholm ska det inte ha varit något fel med maskinen som orsakade dödsfallet. Den ska exempelvis ha varit försedd med skalskydd.

– Vi vill verkligen veta vad som gått snett och hur det här kunde hända. Att ta reda på det är ett arbete som både vi, Arbetsmiljöverket och Polisen påbörjat.

Personalen i chock

Livs regionala ombudsman Kersti Sandberg åkte till företaget på morgonen dagen efter olyckan.

– Jag satt med i pausutrymmen och matsalen och pratade med de anställda. Folk grät och var i chock. Det var en väldigt dämpad stämning. Jag har varit medmänniska, suttit med dem och lyssnat, pratat, tröstat och försökt svarat på frågor, säger Kersti Sandberg.

Hon menar att företaget gjort ett bra arbete när det gäller krisstöd till de anställda. Företaget såg till att snabbt få både företagshälsovård och präst på plats för att ge stöd.

– Det har fungerat jättebra. Företaget och ledningen har värnat jättebra om personalen. Jag pratade med anställda som sa att de hade gjort allt rätt.

Företaget får beröm

Kersti Sandberg fortsätter:

– Jag känner att det här visar att det var otroligt bra att de hade en krisplan och att den har fungerat. Det är tråkigt att man ska behöva använda den i en sådan här situation, men som jag ser det nu har man gjort allt rätt från företagets sida.

Vad händer nu framåt för er del?

– Arbetsmiljöverkets och polisens utredning måste ha sin gilla gång. Där står jag och vårt regionala skyddsombud till förfogande. Jag har även meddelat arbetsgivaren att jag är tillgänglig för dem. Vi kommer också att ha möten med de anställda igen, sitta ner med dem om det kommit upp några frågor. Vi kommer inte släppa dem på något sätt.

Insatser under lång tid

Kersti Sandberg pekar också på att det kan finnas behov av insatser för de anställda under en längre tid framöver.

– Jag har påpekat att de måste ha företagshälsovården där ofta, för en del människor kanske rasar ihop efter en vecka eller en månad, och att det måste följas upp. Det är företaget medvetna om.

Delibakes vd Dan Ekholm tycker att samarbetet med facket har fungerat bra.

– Vi har ett väldigt bra samarbete med Livs i den här mycket svåra och sorgliga situationen, säger han och fortsätter:

– Vårt fokus är personalen och de anhöriga. Alla som vill och behöver får enskilda samtal. Vi tar en dag i taget just nu.