Jag var sjuk under fyra dagar på min semester. Kan jag anmäla det till arbetsgivaren i efterhand och få sjukpenning samt spara min semester?


SVAR: Semestern är till för återhämtning. Därför gäller, om du blir sjuk, att semesterdagarna kan sparas. Du får på så sätt möjlighet att ta ut semesterdagarna vid en senare tidpunkt. En förutsättning är att du på vanligt sätt anmäler sjukdomsfallet till arbetsgivaren. Du måste ”utan dröjsmål”, vilket betyder direkt, meddela arbetsgivaren att du är sjuk. Du måste också berätta för arbetsgivaren att du vill avräkna sjukdagarna som inträffat under ledigheten.

Det kan hända i mycket ovanliga situationer att det är omöjligt för dig att kommunicera med arbetsgivaren direkt vid sjukdomsfallet. Det kan till exempel bero på att du är så sjuk att du inte kan kontakta arbetsgivaren. Om det händer måste du meddela arbetsgivaren så snart du kan och senast när du kommer tillbaka och börjar arbeta. Normalt gäller att för att en arbetsgivare ska acceptera ett senare besked behöver du lämna över intyg till arbetsgivaren som intygar att du varit oförmögen att kommunicera med arbetsgivaren. Det kan till exempel vara ett läkarintyg som redogör för bakgrunden till att du inte haft möjlighet att höra av dig.