[Ur nummer: 05/2004] Snabbt växande marknadsandelar
Av alla djupfrysta varor som idag säljs är 19 procent egna märkesvaror, för enbart ett år sedan var det 15 procent.  Av alla charkvaror som säljs idag är 15,4 procent EMV, för ett år sedan var det 11,9 procent. Av allt det som klumpas ihop under benämningen ”förpackade livsmedel” utgör EMV-andelen idag 15,5 procent, för ett år sedan var den 12,9 procent.  Och så vidare.

Märkesledande företag gör också EMV
Det är de stora märkesledande livsmedelsföretagen som också tagit på sig rollen att tillverka handelns storsäljande EMV-produkter. Inom charkbranschen är det till exempel Swedish Meats-ägda Scanfoods som rullar Ica Handlarnas köttbullar. Atria/Lithell stoppar smet i såväl Coops som Icas falukorvs- och varmkorvsskinn. Och Dafgårds sviker den egna familjetraditionen genom att rullar fram billiga köttbullar åt bland annat Axfood-ägda Willys.

EMV med många förklädnader
I Coops butiker hittar du EMV under namn som: Signum, Blåvitt, Coop Extra och Änglamark. Central upphandling sker genom Coop Norden samt N.A.F International. I ICA-affären hittar du EMV under namn som: Ica Handlarnas, Skona, Euroshopper och Rimi. Upphandling sker genom Ahold European Sourcing samt genom AMS som är ännu större. I de Axfood-kontrollerade butikerna hittar du EMV under namn som: Godegården, Eldorado, Spar, Willys, Garant och Hemköp. Här sker upphandlingen genom United Nordic samt European Marketing Distribution AG.