[Ur nummer: 09/2005] Carlsberg planerar att starta en stor expansion i Kina under slutet av 2006 eller början av 2007. Carlsberg har en liten del av den kinesiska marknaden jämfört med Heineken och Antheuser-Bush.
Planerna omfattar både uppköp av företag och investeringar.
I ett första steg investeras 400-500 miljoner euro, enligt Carlsbergs tidning Zoom.
I slutet av juli invigdes ett nytt bryggeri i Qinghai-provinsen i västra Kina. Bryggerijätten samarbetar med kinesiska företag och den danska regeringen via en industrifond.
I Kambodja köper Carlsberg hälften av aktierna i Cambrew i Sihanouk Ville på västkusten. I Kambodja är per capita-konsumtionen av öl endast 6 liter om året. Stora möjligheter till tillväxt finns menar företaget. I Sverige dricks 60 liter och i tyska Bayern 300 liter.
Investeringarna i Asien förskjuter tyngdpunkten vad det gäller den framtida försäljningen. För närvarande står den europeiska marknaden för 75 procent av Carlsbergs totala försäljning.