[Ur nummer: 09/2003] Det är många som tackat nej till att tillverka egna märkesvaror, EMV, åt den tyska lågprisjätten Lidl.
Enligt tidningen Fri Köpenskap har så väl Arla Foods som Skånemejerier, Milko och Norrmejerier avböjt att bli leverantör åt kedjan. Även Scan Foods ska ha tackat nej liksom bagerijätten Pågen.
LRF har också nyligen deklarerat att Lidl och dess prispress inte gynnar de svenska bönderna.
– Lidl är en utpräglad lågpriskedja som i första hand säljer på lågt pris. Risken är därmed stor att mervärden som god djuromsorg och miljöhänsyn i råvaruproduktionen inte värdesätts. Dessa mervärden syns ju inte på själva produkten, säger Lars Höök, presschef på LRF, och fortsätter:
– Svenska bönder, som i hög grad står för den där osynliga kvaliteten har därför anledning att känna sig oroade. Sverige har världens hårdaste djurskyddslagstiftning och svenska bönder ligger i fronten när det gäller miljöarbete. Om en ny lågpriskedja, med en hög andel import, lyckas pressa prisnivån i Sverige kan det bli svårare att få betalt för dessa mervärden.