Utkörarna på Carlsberg i Bromma har sagt upp ackordet.
– Ackord är stenålder, säger Cristian Stener, utkörare och vice klubbordförande på Carlsberg i Bromma.

[Ur nummer: 10/2003] Han säger att 85 procent av utkörarna i gruppen har tröttnat på ackordet. De är 63 stycken. Klubben sitter i förhandlingar om ett nytt lönesystem.
– Uppsägningen är ett sätt från vår sida att trycka på för att få fram något nytt, säger han. Vi orkar inte ha kvar ackordet, men vi kan tänka oss att förlänga det tills vi får något annat system som är bättre.
På Åbro bryggeri i Vimmerby är stämningen ungefär densamma, säger Roger Söderlund, utkörare, och med i lönegruppen.
– Ackord 86 är bara skit. Vi har för små volymer för att det ska bli pengar. Vi har slutat med rödbackar och milersättningen ger ju nästan inget. Vi är nere på timlöner på 80-85 kronor och arbetsdagar på 11-12 timmar.
– Så här kan vi inte ha det. Vi ska lämna in en begäran till företaget om timlön. Vi har tre olika förslag. Lyckas vi inte komma överens så säger vi upp ackordet. Bilkörning på ackord är idioti.

Vill ha samma system överallt
På Carlsberg i Göteborg sa utkörarna upp ackordet tidigare i år, men återtog det igen i väntan på ett nytt lönesystem. De håller för tillfället på med mätning, GPS, i tio bilar, kartlägger lönen i förhållande till arbetstiden. Hur många timmar jobbar egentligen utköraren för sin lön?
– Vår förhoppning är att kunna ta fram ett underlag för ett branschgemensamt lönesystem, säger vice klubbordföranden Tony Andersson.
På Spendrups i Grängesberg säger Ivan Eriksson att utkörarna tappat mycket i lön.
– Det är svårt för våra utkörare att få en andra körning, eftersom avstånden är så långa, det är femton mil till kunderna.
– Vi borde pröva ren och skär timpenning. Vi har ju faktiskt åtta timmars arbetsdag.
På Coca-Cola Distributören i Jordbro, säger Ola Erhult, regionalt skyddsombud och ordförande i koncernfacket, att det finns olika uppfattningar bland utkörarna om ackordet, beroende på vilka distrikt de har.
– Jag tror att vissa vill ha bort ackordet, men en majoritet vill ha det kvar. Ackordet ger den som vill slita hårt en möjlighet att tjäna mycket pengar.
Han och Jerry Ingelsson, klubbordförande på Coca-Cola Distributören i Malmö, menar att förbundet, Livs, borde kalla samman representanter för utkörarna och låta dom diskutera sig samman till ett alternativ till ackord 86.
– Vi behöver gå ut med ett gemensamt förslag om fast lön i kommande avtalsrörelse, säger Jerry Ingelsson.

EU-regler tillåter inte ackord
Han har också skrivit en motion till avtalsrörelsen om det orimliga i att jobba på ackord i trafiken. EU:s regler tillåter det inte.
Kristina Nordström, Livs förbundsombudsman med ansvar för bryggeri, säger att hon ska samla representanter för koncernfacken.
– Vi behöver tala oss samman, säger hon. Problemet är att vi sitter fast i ett ackordsavtal som inte längre fungerar. Det gäller både klubbar och arbetsgivare. Det behövs ett alternativ i riksavtalet. Dessutom är ju ackord i trafiken inte lagligt, enligt EU.