[Ur nummer: 11/2005] Skånemejerier i Lunnarp har drabbats av sjunkande volymer. Det är i första hand försäljningen av juice som minskar till följd av konkurrensen från handelns egna märkesvaror, EMV.
– Det är hårt slag för oss, säger Christer Persson, Livsklubbens ordförande. Det är en fjärdedel av jobben som går förlorade.
MBL-förhandlingarna är klara. 27 kollektivare och tre tjänstemän måste sluta sin anställning. Arbetsmarknaden ser inte ljus ut för livsmedelsarbetare på Österlen. Tidigare i höst sades anställda på Kiviks musteri upp av i stort sett samma skäl.
Functinal Foods-sortimentet med ProViva står sig ändå bra, säger Christer Persson. Där finns patent som gör det svårt att kopiera dessa produkter.
Konkurrensen från EMV märks också genom att jätten Arla Foods valt att matcha lågpriskonkurrensen med en ny lågprismjölk med lång hållbarhet, Klövermjölk.
Denna har lanserats också i de andra mejeriföreningarnas områden.
– Priset är väldigt betydelsefullt för konsumenterna, säger Christer Persson. Folk med begränsade resurser väljer det billigare priset.
Han är ändå förvånad över vilka som köper Arlas Klövermjölk i den lokala affären där han bor. Det är inte barnfamiljer med ont om pengar och stora matutgifter, utan äldre konsumenter som man skulle ha väntat sig välja en vara med högre kvalitet.
Omställningsprogrammet för de uppsagda börjar den 28 november och den sista anställningsdagen är den 9 januari.