Traditionella märkesvaror backar

Handelns egna märkesvaror, EMV, ökar snabbt, både i Sverige och utomlands. Det visar en studie från marknadsanalysföretaget AC Nielsen.

[Ur nummer: 11/2005] – I Sverige handlar det om ökning på cirka 3 miljarder per år de tre senaste åren, säger företagets vd Bo Ekström.
EMV hade i april 2005 en total andel av försäljningen i den svenska daligvaruhandeln på drygt 14 procent. Ett år tidigare var siffran 12,7 procent.
Traditionella märkesvaror backar i Sverige med 2 procent.
* Hur stor andel kan EMV få? Finns det något tak?

”Tuff resa”
– Vi har pratat om 30 procent av dagligvaruhandeln som en ambitionsnivå, men det blir en tuff resa att komma dit, säger Bo Ekström.¨
Studien ”The Power of Private Label 2005” omfattar 38 länder och visar att EMV står för 17 procent av den globala försäljningen. Högst andel EMV har Schweiz med 45 procent.
* Hur kommer det sig att EMV har en så stark ställning i just Schweiz?
– Den schweiziska kooperationen är väldigt stark och har satsat hårt på bland annat ekologiska produkter inom dessa varor. Kooperationen äger många egna fabriker och Schweiz har varit mycket restriktiva mot utländska livsmedelsföretag som velat investera i landet, anger Bo Ekström som förklaring till fenomenen.

Ökning i Asien
Undersökningen omfattar 80 varukategorier inom 14 produktområden. Störst andel EMV finns inom kyld färdigmat där dessa produkter står för hälften av försäljningen.
– EMV är fortfarande mest utbyggt i Europa men tillväxtländerna i Asien står för en stor del av den globala ökningen, berättar Maria Ringholm på AC Nielsen.