Wal-Marts modell kopieras i Europa

Bakom Ica:s kampanjer om sänkta priser och den tyska lågpriskedjan Lidls utbud av billiga varor finns ett globalt facklig problem, som heter Wal-Mart.

[Ur nummer: 11/2005] Wal-Mart är världens största företag och sätter dagordningen runt om i världen genom att bedriva extrem lågpriskonkurrens. Konsumenterna ser ofta bara fenomenets solsida, de vandrar runt i stora nybyggda lågprisvaruhus med billiga priser och erbjudanden.
Bakom det lockande utbudet finns en brutal verklighet som det amerikanska facket tvingats slåss mot varje dag och som nu också blivit en prioriterad fråga för de globala yrkesfacken, butiksanställdas Uni och livsmedelsarbetarnas IUL.

Samordnar kampen
Finländaren Jan Furstenborg på Uni Commerce, med säte i Schweiz, samordnar kampen för att få Wal-Mart att börja uppträda anständigt. Han har en bakgrund i finska Handels.
I Europa har Wal-Mart fått en allt starkare närvaro genom att köp av befintliga dagligvarukedjor. Så har man gjort i England och Tyskland och så är man i gång att göra i Östeuropa och Turkiet.
När Wal-Mart kommer in på marknaden blir det priskrig. Det har förändrat villkoren i Tyskland och Storbritannien. Men effekten är mycket större än så, säger Jan Furstenborg.

Tagit efter Wal-Mart
I Tyskland har Lidl härmat efter Wal-Mart i det mesta, allt från att vara fientlig mot facket, kontrollera de anställda och bjuda ut billig mat under eget varumärke.
Konkurrensen mellan Wal-Mart och den tyska lågprishandeln är stenhård och det amerikanska företaget har inte lyckats. Det går, enligt Jan Furstenborg, med 500 miljoner dollar i förlust varje år.
– Förlusterna i Europa finansierar Wal-Mart genom att dumpa löner och sjukförsäkringar för sina anställda i USA, säger Jan Furstenborg. Det blir i praktiken de amerikanska skattebetalarna som finansierar företagets uppköp och lågpriskonkurrens i Europa.
Han menar att den situationen är helt ohållbar.
I Sverige märker vi priskriget genom Lidls närvaro. Ica, Axfood och Coop svarar på det tyska företagets utmaning genom att själva satsa på samma sak, sänka priserna och lansera eget EMV. Wal-Mart-effekten sprider sig.

Ändra beteendet
– Vad vi behöver är att få Wal-Mart att ändra sitt beteende, säger Jan Furstenborg. Företaget är så dominerande att det skulle innebära en förändring för hela dagligvaruhandeln och livsmedelsbranschen. Också den svenska skulle påverkas.
Att organisera Wal-Mart inifrån USA går inte, eftersom företaget är så fruktansvärt antifackligt. Vad som krävs är solidaritetsaktioner och även strejker bland Wal-Marts anställda i länder som Tyskland med starkare fackföreningar.
Det gäller att påverka Wal-Marts aktieägare. Danska LO har plockat sina pensionspengar ut ur det amerikanska företaget.

Blockera expansion
– Vi kommer att försöka blockera Wal-Marts expansion, säger Jan Furstenborg. Företaget har globalt sett en allt för dominerande ställning.
Det globala yrkesfacket vill att EU:s konkurrensmyndighet lyfter sitt perspektiv från den nationella marknaden och ser helhetsbilden. Många transnationella livsmedelsföretag säljer idag en fjärdedel eller en femtedel av sin produktion till Wal-Mart.
– Vi utgår från att Wal-Mart inte ska få köpa fler kedjor inom EU, säger han.