[Ur nummer: 10/2006] Ejmunds Gårdskött är ett exempel på en lyckad förädling av det gotländska köttet. Det marknadsförs och säljs som exklusivt kvalitetskött i Stockholm.
Rickard Rönnberg, vd och delägare i företaget, har själv en bakgund inom handeln. Han har jobbat som säljchef på Coop Forum Bromma och säger att det som behövs är engagemang och kontakter. Oftast måste man få godkänt från centralt håll, men därefter behöver man inte sälja den centrala vägen.
– Det finns ett stort intresse för Ejmunds Gårdskött. Vi säljer till alla Coop Forums stormarknader i Stockholm förutom Fittja. Vi säljer också till några Icabutiker och Vi-handlare. Och så till NK.
Köttet som säljs på NK är hängmörat. Det andra är vakummörat. Det viktiga är att det inte släpps för tidigt till butikerna, det tar 3-4 veckor att bli mört. Ejmunds Gårdskött har därför egen distribution.
– Vi vill inte använda centrallager och kedjornas distribution eftersom vi då riskerar att det levereras för tidigt. Mervärdet som vi tar ut är beroende av att allt görs rätt. Det handlar om att kunden är garanterad ett prefekt kött.
Han berättar om knepen. Det handlar om att styra leveranserna genom ”levnadslagring”. Djuren ska leva tills butikerna beställer, det gäller att köpa kalvar vid rätt tillfälle och så med fodrets hjälp kontrollera tillväxten. Ju mer gräs desto långsammare går det. Med spannmål och potatis växer djuren snabbare.
– Det är medvind för inhemsk råvara till hög kvalitet, men det räcker inte med att bara sälja det som svenskt kött, säger Rickard Rönnberg.