Natasa Stojkovic, medlemsvärvare i LO-kampanjen Gå med i facket nu som under en vecka slog upp ett informationstorg bland shoppande i Gallerian i Stockholm.

[Ur nummer: 03/2009] * Hur gick det?
– Det gick jättebra, men det var inte så många livsmedelsarbetare där. Det var folk från andra branscher. Många var intresserade.

* Vilka var de vanligaste frågorna?
– De handlade om arbetstider, till exempel om man som deltidare har rätt till heltid.

* Visste de vad facket var?
– Det var en del som inte visste vad LO är. De flesta visste och de hade frågor om rättvisa.

* Var det första gången du värvade medlemmar?
– Nej, jag har gjort det förut. Förra året var jag i Skärholmen. Då var folk mer kaxiga och tyckte inte att de hade så stort behov av facket. Nu var det helt annorlunda.

* Fungerar kampanjen?
– Ja, det gör den. Vi måste komma ut och presentera facket för människor. Det är många som ser facket som någon slags myndighet. Det måste vi ändra på. Facket är vi själva, en folkrörelse.

* Fick Svenska Livsmedelsarbetareförbundet några nya medlemmar?
– Nej, inte när jag var i Gallerian, men när vi senare besökte Slakthusområdet fick vi många nya medlemmar. Där fanns ett stort missnöje. Många på Slakthusområdet tvingas jobba under hård stress och de vill förändra arbetsvillkoren.

* Är det något du vill förändra i medlemsvärvningen?
– Jag tror att vi måste närma oss folk på helt nytt sätt, vi måste visa oss på Facebook, skriva insändare och blogg. Vi måste finnas med i nya sammanhang .