Protestera direkt på livsmedelsjättens hemsida

Det kända temärket Lipton, ägt av Unilever, försöker ge sken av att vara socialt och miljömässigt hållbart, trots att det i Pakistan satt i system att använda inhyrd arbetskraft istället för fast anställd.

[Ur nummer: 03/2009] På Unilevers webbsida uppmanas konsumenter att rösta ja eller nej till frågan om de tar hänsyn till hållbarhet i sina köpbeslut. ”Berätta för oss vad du gör för att världen ska bli mer hållbar”, skriver Unilever.
Enligt Livsmedelsarbetarnas yrkesfederation, IUL, finns det en hel del att berätta för Unilevers käcka marknadsförare. Unilever har satt i system att sälja av sina tefabriker och teplantager för att bara vara inköpare och varumärkesägare. Det ger mer lättförtjänta pengar och en möjlighet smita från arbetsgivaransvaret.

Billigare med inhyrda
I Pakistan har Unilever bara kvar en direktägd fabrik som drivs i egen regi.
Det är Liptonfabriken i Khanewal. Vid den finns bara 22 fast anställda arbetare, fackmedlemmar som omfattas av ett kollektivavtal.
De övriga arbetarna, 700 stycken, är inhyrda från bemanningsföretag och tjänar en bråkdel av vad de fast anställda gör. De saknar semester och betald sjukfrånvaro. Flertalet av de inhyrda har jobbat i minst 10 år.
IUL uppmanar fackliga medlemmar och konsumenter att gå in på Unilevers hemsida och fylla i marknadsavdelningens formulär om hur världen ska bli mer hållbar.

Förslag till brev
Så här lyder ett förslag riktat till Unilevers företagsledning.
”Ge arbetarna i Khanewal fast anställning med hjälp av direkta förhandlingar med det pakistanska livsmedelsfacket, NFFBTW. Hållbarhet handlar om att investera i hållbara jobb”.
Lipton är ett av Unilevers främsta så kallade ”miljarddollarmärken”, som står för huvudparten av företagets intäkter.