[Ur nummer: 12/2009] Svenska livsmedelsföretag är bara halvbra på att köpa hållbart producerad palmolja. Bäst i Europa är några brittiska och schweiziska företag. Men majoriteten av företagen gör för lite och struntar i att köpa den certifierade palmolja som finns på marknaden. Det visar en granskning som Världsnaturfonden, WWF, gjort av ett 60-tal europeiska importörer och livsmedelskedjor med egna märken.
För drygt ett år sedan började den första palmoljan som certifierats enligt RSPO att säljas. RSPO är en internationell organisation för hållbar palmoljeproduktion där producenter, distributörer och livsmedelsföretag ingår. Hittills har dock tillgången varit betydligt större än efterfrågan, trots att den certifierade oljan bara utgör en mycket liten del av den totala produktionen.
I topp bland de listade företagen ligger brittiska Sainsbury’s. Ica, Arla och Ikea hamnar i mitten medan Axfood och Coop Sverige ligger i botten. Axfood har dock sedan listans tillkomst gjort några åtaganden som skulle inneburit en högre placering. Dessutom söker Axfood, liksom andra företag, möjligheter att hitta alternativ till palmoljan, säger miljöchefen Åsa Domeij.
Anledningen till det ljumma intresset för grön palmolja är enligt WWF omedvetenhet och okunnighet, både om palmoljans koppling till skövlingen av regnskogen och möjligheten att ställa krav på certifierad olja. Det är dags att höja den medvetenheten nu, menar Lena Tham hos svenska WWF. Avskogningen går med en rasande fart, väntar vi kan det vara för sent att rädda de sista regnskogarna i Sydost-asien.
Ett företag som inte finns med på rankinglistan är Santa Maria som var en av de första medlemmarna i RSPO och tidigt ute med att köpa certifikat för grön palmolja. Även Göteborgs Kex köper gröna certifikat.