Joakim bygger egna fordon
”För mig är byggandet det roliga”
Att lösa tekniska problem är bland det roligaste Joakim Gunnarsson vet. På jobbet handlar det om att åt?gärda maskiner som strular, på fritiden om att bygga kluriga fyrhjulsdrivna terrängbilar.
[Ur nummer: 12/2010] Joakim Gunnarsson arbetar som reparatör på Göteborgs Kex i Kungälv. Det har han gjort i tio år, fick jobb direkt efter gymnasiet.
– Tiden har gått fort. Mitt jobb på underhåll är kanon.
Vi sitter på fackexpeditionen som är inrymd i ett eget hus på fabriksområdet som ligger vackert beläget vid Nordre älv. Joakim är klädd i blå arbetskläder och håller ett vakande öga på sökaren, beredd att rycka in om det krisar någonstans i den stora fabriken.
– Min huvudsyssla är att lösa problem. Det passar mig perfekt. Jag tycker om utmaningen att hitta en lösning när det krånglar och man först inte vet vad man ska göra.
Avancerad terrängkörning
Det här är också det som hans stora fritids?intresse går ut på, nämligen att konstruera och bygga fordon som ska hålla för avancerad terrängkörning.
Han konstaterar att man nästan måste ha åkt med för att förstå vad det hela handlar om.
– Jag har haft folk med i bilen, de har varit rätt så nervösa och oroliga att vi ska slå runt. Men det gör sällan en fyrhjulsdriven bil, säger han, den klarar mer än vad man tror.
Sammanlagt har han byggt ett antal riktigt stora och små fordon. Av dem har han två kvar som han visar bilder på. Det är dottern Jennifer Larsson, 10 år, som dokumenterat dem åt honom. Han poserar själv på en av bilderna framför en stor Willysjeep. Han påpekar att han inte byggt den från grunden, karossen är standardmodell men resten är egen konstruktion. En annan av bilderna visar en blå prototyp jeep som däremot är fantasifullt byggd helt efter egen design.
– Det gäller att ta vad man hittar och bygga om. Mycket tid ägnar jag åt att leta delar på Blocket. Det får inte bli för dyrt. Jag brukar tala om att hålla sig inom en lekbudget.
Det är inte riktigt sant. Rätt så dyrt blir det ändå, den blå prototypjeepen har gått loss på 100000 kronor visar det sig. Och det är inte pengar som han direkt får igen, även om han kan sälja och byta rätt mycket av delarna.
Den blå är byggd för att tävla med i klassen prototyp i biltrial. Biltrial är en av många offroadgrenar och handlar om att ta sig fram i en extremt svår terräng efter en snitslad bana och inte köra på stolpar och hinder för då riskerar man att åka på minuspoäng. Inte heller får man välta, då blir man diskad.
Denna typ av tävlingar finns i hela Europa, och det finns både SM och EM i offroadgrenar men det är ingen OS-gren. Men tävla är inget som Joakim ägnar sig åt idag.
– Jag hinner inte med det. För mig är byggandet det roliga. Att få konstruera fritt i huvudet och sedan skapa i verkligheten.
Han berättar om Willysjeepen som han visat bild på och som höll i tio minuter vid första provkörningen.
– Det var en konstruktionsmiss. Hållfastheten var fel och fjädrarna höll inte. Det var bara att tillbringa ny tid i garaget.
Efter en vecka hade han kommit på en lösning och nästa gång han provkörde så höll fjädringen.
– Det är en del av tjusningen att få testa och göra fel och lista ut vad som var tokigt och pröva igen. Som tur är så har jag en förstående familj för jag kan hålla på i timmar när jag väl kommer igång.
Garage – en klar fördel
Han har tre barn: tio, fyra och ett år gamla, två flickor och en pojke. Alla har de varsin bensindriven 4-hjuling. Självklart har pappa också en. Och de bor i villa i slutet av en väg utanför Kungälv där han har tillgång till garage på tomten vilket är en klar fördel.
– Tidigare innan vi skaffade barn så bodde vi i en sommarstuga utan garage. Jag var då tvungen att åka iväg för att kunna ägna mig åt min hobby.
De har numera också en bana för offroad i Kungälv som kommunen upplåtit åt föreningen Kungälvs jeepklubb efter en hel del tjatande. Han är själv vice ordförande i föreningen som har cirka 85 medlemmar, varav cirka 25 är ungdomar.
– Vår förhoppning är att engagemanget ska få ungdomarna att syssla med något bättre, det vill säga konstruera bilar och tänka själva istället för att tillbringa all tid framför datorn eller driva omkring.