…men för framtiden ser det fortfarande mörkt ut i Örebro och Linköping

Flytten av plockning från Arla Foods terminal i Örebro till Kallhäll stoppas efter att Livsklubben i Kallhäll gjort en konsekvensanalys som visat på risker för sämre arbetsmiljö på grund av utrymmesbrist.

[Ur nummer: 01/2011] Konsekvensanalysen har gjorts i samråd med Arlas ledning i Kallhäll och den visar på betydande risker med den planerade flytten i mars 2011. Brist på utrymme och logistik skulle ha skapat stress och tunga lyft i Kallhäll.
Patrik Östberg, ordförande i Livsklubben i Kallhäll, säger att en gemensam konsekvensanalys inom hela koncernen ännu inte har gjorts. Han tycker att det är märkligt.
– Det är hög tid att det görs.
Inriktningsbeslutet att lägga ner terminalerna i Linköping och Örebro i september 2012 har emellertid inte förändrats.
– Våra framtidsutsikter ser fortfarande lika dystra ut, konstaterar Tommy Karlsson, ordförande i Livsklubben i Örebro.
En följd på kort sikt blir ändå att Örebroterminalen måste utbilda nya helgarbetare.

Deltidare på helgerna
– Man har hållit nere nyanställningarna, men nu måste man tänka om. Vi har ett 50-tal deltidare som jobbar bara på helgerna. Det är bra folk, de flesta är studenter från universitetet. De får en tillsvidare anställning två helger i månaden, säger Tommy Karlsson.
Terminalen servar ett stort geografiskt område. Det är Örebros län och bort mot Värmland med Karlskoga och Karlstad. Kylarbetarna plockar för hela det här området och det som kallas ”riks” och som går till Norrland. Det är den plockningen som skulle ha flyttats till Kallhäll redan i mars.
– Vi tycker att en centralisering rimmar illa med målsättningen att Arla ska bli mer miljö- och kundvänligt. Vi kan konstatera att det kommer att bli väldigt långt till kunderna. Idag har vi bara 8-9 mil, men till det måste man i framtiden lägga sträckan mellan vårt område och Kallhäll, fram och tillbaka, det är 20 mil och tar 2-2,5 timmar i vardera riktningen. Det är lika långt ner till Jönköping, om de ska ta våra Värmlandslass.

Mer vägtransporter
Följden blir mer transporter på landsvägen. Örebro ska bara bli en omlastningscentral, det innebär ett kylrum med några portar och inga plockare, endast ett antal chaufförer.
Enligt Tommy Karlsson kommer distributionsbilar med släp att köras från mejeriet i Kallhäll till Örebro, där släpet lossas och lastas med tomgods. Distributionsbilen kör ut varorna, återkommer och tar med sig släpet tillbaka.
Stora kunder som Coop Forum, Ica Maxi, Willys kan Arla serva med en distributionsbil som kör direkt från Kallhäll.
Tommy säger att en förutsättning för den nya planen är det man kallar ”15-procentprojektet” som går ut på att plocka bort småkunder och minska kundstocken med 15 procent. I det bortfallet försvinner närbutiker och kiosker. Dessa ska läggas över på grossist istället. Det här projektet började i höstas.
– Målet är att våra distributionsbilar ska halvera stoppen. De små tas bort, säger Tommy Karlsson.

Dyrare för små butiker
De små kan få direktleveranser, men det måste de betala för och det blir dyrt för dem. Redan nu betalar den lilla affären mer för att Arlabilen ska stanna. Det ska alltså bli ännu dyrare.
Tommy har jobbat på mejeriet i Örebro sedan 1970. Han har aldrig varit med om att ett inriktningsbeslut har ändrats. Så beskedet till medlemmarna är följande:
– Börja se er om efter nya jobb.
– Det måste de göra. Företaget säger att vi ska hålla produktionen igång och köra ända in i kaklet, ja, men vi måste också tänka på oss själva och vår egen framtid efter hösten 2012.
Det är bara ett och ett halvt år dit och många är i Tommys ålder, 50-55 år. Då är det inte lätt att få nytt jobb på dagens stenhårda arbetsmarknad.
– Jag säger, sätt igång och sök jobb nu. Det gäller att komma igång mentalt, det såg jag 2007 när de tog bort produktionen.
Björn Ohlsson är plockare i kyllagret. Han började 1975 och har jobbat med många olika saker. En gång i tiden var ju Örebro ”världens modernaste mejeri”. Så lät det 1954 när det invigdes. Där har producerats både k-mjölk, ost och pulver. Därtill kommer lager och distribution.
– Jag blir 58 år när de lägger ner. Det är klart att jag borde börja fundera över vad jag ska göra då. Kommer det något jobb som jag kan söka så gör jag det, men flytta tror jag inte att jag vill göra.
Johan Appelgren, 29 år, är också plockare och har jobbat i fem år.
– Det är klart att man blir lite nedstämd av att veta att terminalen kommer att läggas ner om 1,5 år. Jag är ändå inte så orolig eftersom jag har den här erfarenheten av lagerjobb och jag har truckkort.
* Tror du att facket kan påverka inriktingsbeslutet?
– Inte mer än tillfälligt. Men det är synd eftersom det arbete som vi gör fungerar bra. Den kanske har framtiden för sig.