Fans får ett fönster
Att vara fans är att underordna sig, eller? Dokumentären Så nära tar unga tjejers upplevelser på allvar.
[Ur nummer: 02/2011] De skildras ofta som grupp, när de skriker och svimmar. Fans står inte så högt i kurs, särskilt inte om de är tjejer.
– Men killar som är fotbollsfans är det mest accepterade samhällsfenomen som finns, påpekar Emelie Wallgren.
Hon och Ina Holmqvist har inte ens gått ut Dramatiska institutet ännu, men gör redan succé med sin första dokumentär Så nära. Där får vi följa de två tonårstjejerna Angela och Arina, som älskar det tyska bandet Tokio Hotel.
– Vi var själva fans av New Kids On The Block och Take That, och mindes att det fanns en sådan oförståelse för vad vi egentligen gick igenom, säger Emelie Wallgren.
Drömmar och förhoppningar
Filmduon har fått särskilt beröm för hur nära de lyckas komma tjejerna. De berättar öppenhjärtligt om sina drömmar och förhoppningar.
– Det var unikt att vara i de här 14-åriga tjejernas värld. Vi har fått vara med om en väldigt speciell resa, och det tror jag berör, säger Emelie Wallgren.
Det är inte heller fankulturen som är
filmens egentliga fokus.
– Det som intresserar oss är de bakomliggande faktorerna. Att vara ett fan är att få ha tillgång till en fantasivärld, genom att vara det får man ett fönster att se ut igenom. Då kan man testa sin egen identitet, som i ett rollspel, säger Emelie Wallgren.
Vill komma nära
Hon och Ina möttes i passionen för att skildra unga människor. Deras kommande dokumentär rör sig kring samma tema, den följer en sexårig tjej som nyligen kommit till Sverige, och ännu inte lärt sig det svenska språket. Tanken är att komma så nära barnens upplevelse som möjligt.
– Vi vill göra film där barn får vara lika komplexa personer som vuxna, det saknas, säger Emelie Wallgren.
Det verkar också publiken tycka. ”Så nära” har inte bara gjort succé i Sverige, med guldbaggenominering och fin kritik, den har dessutom fått ett internationellt genomslag och har visats på filmfestivaler över hela världen. Emelie Wallgren tycker att det är särskilt kul med den positiva uppmärksamheten eftersom unga tjejers intressen vanligtvis har låg status.
– Gör man då till exempel en film om unga fans blir man lätt förknippad med det. Filmer om barn har så låg status. Men det vill vi ändra på.