I slutet av februari meddelade ledningen för Pågengruppen att man beslutat avveckla Pååls AB som består av sammanlagt fyra bagerier: Kullen i Helsingborg, Jönköping, Växjö och Sölvesborg. Totalt 350 anställda berörs.

[Ur nummer: 04/2003] Bakgrunden sades vara dålig lönsamhet. Enligt den kurva över resultatet som de anställda fått ta del av gick Pååls AB back 2002/2003 med 55 miljoner efter finansiella poster. Det måste med andra ord ha gått käpprätt åt skogen med den ”aggressiva affärsplan” som Pååls ledning lanserade för mindre än ett år sedan. I huvudsak kretsade planen kring bageriernas sortiment och beslutet att det skulle vara gemensamt och rikstäckande från och med första kvartalet år 2002. De lokala produkterna plockades bort i snabb takt, målet var 50 artiklar från att ha producerat 350.
I ett internt utskick stod att läsa:
”År 2002 kommer att bli året där Pååls ’det nya varumärket med över 100 år på nacken’ besätter sin plats på brödmarknaden och konkurrenterna darrar inför vad Pååls tar sig till härnäst.”

Lagt ned en rad bagerier
För att få långa serier, hög kvalité och god lönsamhet lades David Bagare ned i Göteborg, Rosengårdsbageriet i Malmö, Nybrobagarn i Ystad och Nya Bageriet i Sölvesborg. Med andra ord var det fyra bagerier som lades ned för att bana vägen för Pååls stora satsning. Mål sattes upp för kommande 3-årsperiod.
Den nu beslutade avvecklingen av de återstående bagerierna som ingår i Pååls AB måste ses som ett mycket stort misslyckande. Ledningen gick ut hårt och priset blev högt. Och ansvaret bär inte de anställda, utan ledningen. Inte undra på att förvåningen var stor ute på bagerierna när det stod klart att Mats Hallkvist, VD för Pååls, befordrats till VD för Pågen. De anställda däremot går en oviss framtid till mötes.
Mats Hallkvist sticker inte under stol med att det inte gått som han tänkt sig med satsningen på Pååls AB. Det blev helt enkelt för dyrt. Det fungerade inte att bygga upp en nationell distribution på så kort tid som man tänkt sig.
– Det är klart att det är ett misslyckande, säger han. Orsaken är en för låg prisnivå ställd i relation till kostnaderna.
Pågen AB som han nu basar över har också problem. Och man är inte ensam, hela bageribranschen lider av lönsamhetsproblem, understryker han.
– Det är väldigt tufft på brödmarknaden. Det råder mycket hård konkurrens. Det är svårt att höja priserna, det vill inte handeln, istället tvingas vi inom branschen att rationalisera och det går ut över de anställda.
Ledningen försökte hitta en lämplig köpare av Pååls redan under hösten 2002. Det går rykten som säger att Fazer varit intresserade att köpa Pååls, även Cerealia lär ha varit intresserade men köpte till slut Schulstad istället.
Det är nog ingen överdrift att säga att Pågenkoncernen alltid gått sin egen väg. Ledningen har under våren förutom externa köpare även bjudit ut bagerierna internt. I samband med att de anställda informerades om beslutet att avveckla Pååls AB så erbjöds de också att överta driften av sina arbetsplatser inklusive de delar av säljkåren som arbetar i anslutning till bagerierna.

En annan filosofi
– Vi har en annan filosofi än de som är rädda för konkurrens och hellre lägger ned företag än låter andra ta över. Vi känner ansvar för våra medarbetare och kan vi göra affär med dem så gör vi det. Vi är inte så kortsiktiga som andra utan menar att Pågen är tillräckligt starkt för att klara av denna konkurrens. För är marknadssituationen sådan att det finns utrymme för fler kommer vi att få konkurrens ändå, säger Håkan Sigvant, tidigare vd för Pågen AB, numera vd för Pågengruppen och ansvarig för avvecklingen av Pååls.
Någon vecka senare, strax innan mål&medels pressläggning, visar det sig att Håkan Sigvant själv går in som ny ägare av bagerierna i Växjö och Helsingborg, och cirka 150 jobb räddas. Han lämnar därmed den 30 april sitt alldeles nya jobb som vd för Pågengruppen.
Av Pååls bagerier är det nu endast två kvar vars öde är ovisst: skorpfabriken i Sölvesborg och bageriet i Jönköping.
Det finns i dagsläget såväl en extern som en intern spekulant till bageriet i Sölvesborg, se separat artikel.
För bageriet i Jönköping ser det desto mer dystert ut. Den lönsamma kaffebrödslinjen ska monteras ned och överföras till Pågens bageri i Malmö. Och utan den blir det inte mycket kvar att ta över. Koncernledningen har överhuvudtaget bestämt sig för att plocka russinen ur kakan. Cirka 13 produkter kommer i samband med att Pååls namn avvecklas och försvinner från brödhyllan, att överföras och ingå i Pågen-sortimentet.
Kritik har riktats från fackligt håll mot ledningen för brist på information. Kritik har också riktats mot bristen på dialog. De som fört fram kritik menar att lönsamhetsproblemen inte diskuterats innan beslutet om en avveckling blev känt. De fackliga organisationerna har nu begärt och fått igenom att en löntagarkonsult ska granska siffermaterialet innan förhandlingarna kan återupptas.