– Att det handlar om ett hantverk är viktigt att få fram. Vi har inte varit så tydliga på den punkten tidigare men det ska bli ändring på det nu, säger Sören Andersson, vd för Vika Bröd.

[Ur nummer: 06/2006] Han är barnbarn till Karl-Oskar Andersson som startade Vika Bröd 1923. Sören Andersson var ägare tillsammans med sin syster fram till mars 2005 då Leksandsbröd köpte upp bageriet.

Orkade inte med gruvan
Han håller fram en svartvit bild på ett gäng bagare från 1927, i mitten står hans farfar.
– Han kunde inte fortsätta som gruvarbetare då han drabbats av reumatism. Han var tvungen att söka sin försörjning ovan jord och en dröm han hade var att baka knäckebröd. Men han kunde inte baka. Så han vände sig till sin svärmor och bad om hjälp. Hon var vida känd för sitt goda bröd, berättar Sören Andersson.
Med stolthet i rösten redogör han för bageriets historia. Känslan för företaget finns kvar även om hans släkt inte längre äger det.
Han är fullt övertygad om att det var ett klokt beslut att sälja bageriet. Vika Bröd når nu fler butiker i och med att man kommit med i Leksandsbröds rikstäckande säljorganisation.
Idag säljs Vikabrödet via samtliga stora grossister, det vill säga Coop, Ica och Axfood men även Bergendahls.
– Det handlar inte om någon drastisk ökning men förutsättningarna finns för att vi kommer att sälja mer.

Till höger om mitten bäst
Det är konkurrens om hyllplatsen. Knäckebröd hittar man längst ner på hyllan. Bäst placerat är Wasas och Leksands knäcke. Det är en hel vetenskap det här med vad som är den bästa exponeringen, det sägs vara lite till höger om mitten.
– Det positiva med ägarbytet är att vi får en bättre placering på hyllorna, säger Sören Andersson och konstaterar att det är en ganska fascinerande utveckling de gått till mötes.
Ja, han uttrycker sig ordagrant så när han talar om de stora handelsblocken.
– Förr frågade vi oss vad vi skulle med grossist till. Nu har de den totala makten. Och får de inte som de vill så hotar de oss med att plocka in sina egna märkesvaror istället. Vi leverantörer har blivit otäckt utbytbara, säger Sören Andersson och fortsätter:
– Om vi ska överleva måste vi bli bättre på att värna om vårt eget märke och trycka på att det handlar om ett hantverk. Förhoppningsvis förstår konsumenterna att det kostar en slant med allt arbete som ligger bakom.

Hårda krav från handelsjättarna
Han berättar om de tuffa förhandlingar om pris som han haft med handelsblockens företrädare.
– När lönerna går upp måste vi höja priset men det är inte lätt. Ni får rationalisera säger de till mig. Att själva poängen är att det är ett hantverk. Det struntar de fullkomligt i.

Fotnot: Leksandsbröd ökade i och med köpet av Vika Bröd sin marknadsandel från 23 till 25 procent.