Det gäller att öva. Hela tiden försöka förbättras och utvecklas.
Rösten är ett instrument som behöver tränas upp precis som alla andra.

[Ur nummer: 07/2005] Rösten är unik. Den har förmågan att färga bärarens minsta lilla uttryck och kan spegla samtliga känslotillstånd, låta alltifrån ilsken och desperat till glad och lycklig.
– Rösten är så personlig. Om man spelar violin och det inte fungerar kan det vara något man gör fel. Man kan byta instrument. Violinen är ett instrument man har medan rösten hör ihop med något man är, konstaterar sångpedagogen Lena Frilund.

Vardagsbekymmer påverkar
Rösten är också ett känsligt redskap. Den påverkas av sångarens psykiska och fysiska välbefinnande, berörs av vardagsbekymmer som problem och stress, förkylningar och dåligt med sömn.
– Det är taskigt för rösten att prata i bullriga miljöer. Särskilt på en krog sent på natten när man är trött och inte längre uppmärksam. Dessutom torkar den rökiga miljön tillsammans med luftkonditioneringen ut slemhinnorna.
En helt annan yrkesgrupp än sångare, som ofta drabbas av röstbesvär, är faktiskt förskolelärare. De tvingas använda sin stämma i stojiga arbetsmiljöer och måste ofta söka hjälp för sina röstproblem.
Men om man lär sig att kontrollera sina andningsmuskler kan man hushålla med luften och få den att räcka längre, skona stämbanden och göra att rösten håller bättre. Genom musklerna i bålen styr man då över lufttrycket till struphuvudet.
– Det gäller att hitta luftflödet och välja var man vill placera sin klang. Slappna av i halsen, lära sig var man hittar kraften och hur man kontrollerar musklerna. Många tror att man jobbar med magen men det är mest musklerna vid sidan om som arbetar, säger Lena.
Titta bara på ett spädbarn som kan skrika i timmar utan att bli det minsta hes. Barnet förankrar omedvetet rösten i hela kroppen vilket är naturligt från första början. Senare tappar vi den förmågan och det blir betydligt jobbigare att sjunga – om man inte övar upp kapaciteten på nytt.

Bättre jazzröst som 60-åring
– Men hur rädd man än är om sin röst så börjar ändå nedgången förr eller senare. Man åldras och det krävs mycket för att upprätthålla vigheten i rösten, det är som för en elitgymnast. Mycket hänger förstås också på feeling och tajming. Man kan bli en bättre sångare när man är äldre. En jazzsångare kan låta mer övertygande som 60-åring än som 20-åring, avslutar Lena Frilund. n