Inte bara fräckt stuk och en dunkande motor. Utan också en myt och en livsstil. Nästa år fyller Harley-Davidson 100 år. Ett smart marknadsfört motorcykelmärke som firas redan nu.

[Ur nummer: 01/2003] Alla känner till Harley-Davidson. Den amerikanska motorcykeln som blivit statussymbol och ger associationer till genuinitet, frihet och mystik.
Nästa år fyller den 100 och har förstås redan börjat firas. The Open Road Tour heter jättespektaklet som med utställningar, uppvisningar och artistuppträdanden reser jorden runt för att avslutas med ett jätteparty på hemmaplan hösten 2003.

Jubileumsåret
I övrigt gör Harley-Davidson förvånansvärt lite väsen av sig inför jubileumsåret. Den som vill kan dock betala 10 000 kronor för att få jubileumslackering förutom de närmare 200 000 kronor en ny Harley kostar att köpa. Dyrast är touringlokomotivet Ultra Classic Electra Glide som nästan går loss på en kvarts miljon.
– Vi skulle kunna sälja dubbelt så många exemplar men vi begränsar oss själva. Ända sedan andra världskrigets slut har Harley-Davidson satsat på en relativt liten tillgång av nya maskiner trots stor efterfrågan. Det skapar ett intresse och ett högt andrahandsvärde, berättar Richard Norden, marknadschef på Harley-Davidson Sweden AB.

Ingen aning
Det kunde förstås inte ett par grabbar i amerikanska Milwaukee ana när de för över 100 år sedan satt och funderade på att förse en vanlig cykelram med en bensindriven motor. Sagt och gjort! Efter en hel del experimenterande fick William S. Harley och Arthur Davidson fram en prototyp år 1903. En modell som började säljas till folk i trakten och 1920 gjorde Harley-Davidson till det största motorcykelmärket i världen.
Läget blev inte heller sämre under andra världskriget när USA och de allierade behövde tvåhjulingar.
– Man tillverkade 88 000 militärutrustade hojar med förlust men vann på att staten investerat massor av pengar i ny fabriksutrustning. Så när kriget var slut och vanligt folk ville köpa motorcyklar kunde H-D möta efterfrågan.
I dag står varumärket för hög status och har blivit en förebild för andra amerikanska företag. Är så etablerat att det används för att marknadsföra frihet, farlighet och rebellanda.
Grabbarna från Milwaukee skapade mer än bara en hoj.
De råkade också uppfinna grunden till en livsstil.