– Vi är absolut ingen belastning, tvärtom bör våra ägare vara glada över vårt resultat. Förra året var vinsten 106 miljoner norska kronor före skatt, säger Torgeir Sveine, vd för Coop Norge Industri.

[Ur nummer: 06/2003] Han vill inte kommentera varför konsumentkooperationen i Norge lyckats och den i Sverige misslyckats med att driva egen livsmedelsindustri.
– Det får du fråga dem i Sverige om, säger han.
Det går som sagt var bra för Coop Norge Industri. Vinsten ökade från sju till tolv procent förra året och omsättningen låg på totalt 860 miljoner norska kronor.
– I år blir det minst lika bra men försäljningen av margarinfabriken drar ner lite, resultatet hamnar kanske på 10-11 procent. Visserligen får vi bra betalt för fabriken, 138 miljoner, säger han och fortsätter:
– Det är vår ägare, Coop Norden, som bett oss att sälja margarinfabriken och det har vi lojalt gjort.

Konkurrensverket granskar
Affären håller just nu på att granskas av konkurrensverket. Bakgrunden till försäljningen är att tullen på 15 procent för margarin troligen kommer att försvinna framöver och då kommer fri konkurrens att råda. Det är därför bättre att sälja nu medan man fortfarande får ett bra pris. Det är margarinfabrikens leveransavtal till Coops butiker som köparen vill åt.
– Vår industri levererar endast till kooperationens butiker. Vi får inte sälja till andra enligt beslut i styrelsen, säger han och fortsätter.
– Våra butiker kan dock handla från andra leverantörer än oss om de erbjuder ett lägre pris, så vi är hela tiden utsatta för hård konkurrens.
Samtidigt menar han på att det finns fördelar att handla från den egna industrin eftersom vinsten oavkortat går till Coop Norden.

Känslig fråga
Det finns totalt 700 anställda inom Goman-bagerierna, Røra-fabrikkerna, Coop Kaffe och Margarinfabrikken.
– Och vi har haft ett bra samarbete mellan fack och ledning, understryker han.
I Sverige har som tidigare nämnts kooperationen inga industrier kvar. Allt är sålt. I Danmark är allt sålt förutom Dansk Kaffekompagni. Detta kafferosteri säljer idag kaffe till både Danmark och Sverige. Medan det norska rosteriet bara säljer kaffe till Coops butiker i Norge. Varför har denna uppdelning gjorts kan man fråga sig.
– Det vill jag inte kommentera, säger Torgeir Sveine.
Det här är uppenbart en känslig fråga. För förmodligen, fast han inte vill tillstå det, finns det risk att ett av de två kafferosterierna kommer att avvecklas.
* Hur kommer det att gå för Coop Industri Norge i framtiden? Blir det fortsatt utförsäljning?
– Vår målsättning är att det inte ska vara någon grund för vår ägare att göra sig av med industrierna för att de visar ett dåligt resultat. Vi ska göra det bästa vi kan och ge goda bidrag till Coop Norden.