[Ur nummer: 01/2002] Konsum har blivit nordiskt och lagt sig till med ett mer internationellt klingande namn, man kallar sig numera Coop Konsum.
Strategin är att satsa hårt på egna märkesvaror. Målet är att dessa ska utgöra 30 procent av sortimentet.
På de egna varorna framgår inte var de tillverkats någonstans, det är en hemlighet, allt för att pressa leverantörerna, påstår man, men det gör livsmedelsarbetarna som tillverkar varorna anonyma. Ingen annan än Coop Konsum får kommunicera med konsumenterna.
Nu satsar Coop Konsum på stora storköp, som man kallar ”supermarkets”. Det ska bli 25 stycken över hela landet, första butiken i Göteborg.
Det ska även fortsättningsvis vara ekologiska produkter och dessa köps in över hela världen. Att de är ekologiska betyder på Coop Konsum inte att de är närproducerade.
Enligt den norska tidningen Aftenposten sätter nu Coop Norden press på sina leverantörer och kräver att mejerijätten Arla Foods ska samarbeta med den norska mejerikoncernen Tine.
Coop Norden kräver bland annat att mejerierna ska satsa på gemensam nordisk utveckling, gemensam marknadsföring och samordning av logistiken.