– Vi vill inte bli så mycket större än vad vi är idag. Vi vill verka lokalt och regionalt, säger Niclas Nilsson, vd på Vasa bryggeri och delägare.

[Ur nummer: 12/2005] Bryggeriets nisch är att blåsa liv i gamla varumärken som haft fotfäste på en lokal marknad. Det handlar om läsk som tillverkats av numera nedlagda bryggerier som Bockens bryggeri, Nyckelbryggeriet, Tillbryggeriet och Mineralvattenfabriken Liljan.
– Vår målgrupp är de som kommer ihåg den läsk som dessa bryggerier tillverkat, säger Niclas Nilsson.
Han konstaterar att läsk på 60-, 70- och 80-talet var en dryck som fick kosta en slant.
– Läsk dracks i måttliga mängder under kontrollerade former. Det var en lyxvara som man drack på samma sätt som man idag dricker ett gott vin. Tyvärr har dagens priskrig inneburit att läsken förlorat lite av sin charm.
Han menar att detta har påverkat kvalitén då tillverkarna gjort avkall på vitala delar som essäns, aromer och socker.

Gamla recept och etiketter
– Vi använder oss av de gamla recepten och det är en stor skillnad från dagens läsk. Vi förser också våra flaskor med dåtidens etiketter. Vårt koncept är att kommunicera såväl nostalgi som kvalitet och tradition.
Under hans fyra år på företaget har de gått från en omsättning på tio miljoner kronor till årets omsättning som ligger på cirka 20,5 miljoner. Målsättningen är att komma upp i 30 miljoner.

Julmusten säljer bäst
De har 15 olika läsksorter i sitt sortiment och julmusten säljer bäst. De tappar också mineralvatten på flaska samt erbjuder ett eget öl som legotillverkas. Det mesta direktlevereras till butikerna, men en hel del går också via grossist.
– Visst är konkurrensen tuff på marknaden. Men vår tanke är att vi inte ska konkurrera utan snarare komplettera. Vi säljer en smakupplevelse och inte en läsk i första hand, säger han.