[Ur nummer: 04/2006] När Konsumentverket och Konsumentombudsmannen flyttar till Karlstad under nästa år kommer det att bli med en delvis ny inriktning. Verket kommer då att bedriva en mer aktiv tillsyn och marknadskontroll. Konsumentverket kommer också att få ytterligare befogenheter i sin tillsynskontroll. Det framgår av regeringens konsumentpolitiska proposition.
– Konsumenterna möter idag en allt mer komplex marknad där varor och tjänster ständigt förändras, ny teknik exploderar och det kommersiella trycket ökar. Det ställer högre krav på oss konsumenter och det ställer krav på nytänkande i konsumentpolitiken, säger Ann-Christin Nykvist, konsumentminister.
Bland nyheterna finns en ny telefonservice och en ny webbportal med konsumentinformation. Konsumentverket ska också ta fram en modell för att genomföra återkommande prisstudier.
Sveriges Konsumentråd välkomnar att verket får bättre möjligheter till marknadskontroll och tillsyn.
– Samtidigt beklagar vi att anslagen till området totalt fortsätter att vara relativt små och att EU-arbetet inte lyfts fram tydligare i propositionen, säger Jan Bertoft, generalsekretare i Sveriges Konsumentråd.